Actualiteiten

Skoda Enyaq: te laat als 8% bijtellings(lease)bak

Skoda Enyaq: te laat als 8% bijtellings(lease)baktest


Zouden ze daar in Tsjechië een ministerie voor rare namen hebben? Het begint er inmiddels verdraaid veel op te lijken, want waar haalt de Skoda déze merkwaardige  naam anders weer vandaan?. Hoe dan ook; het ministerie ter bevordering van het ontwikkelen en bouwen van auto’s kan tevreden zijn. Met veel dank wederom aan moederconcern Volkswagen presenteerden de trotse Tsjechen hun elektrisch aangedreven SUV (of is het eigenlijk toch meer een cross-over?).

Inderdaad, de levering van de VW ID.3 is amper goed op gang gekomen, of de op het MEB-platform gebaseerde derivaten vliegen je om de oren. De ID.4, die qua afmetingen min of meer in dezelfde categorie valt als de Enyaq (dit is overigens de laatste keer dat we het ding bij de naam zullen noemen), komt net als deze Skoda óók de laat om nog van 8% procent bijtelling te kunnen profiteren. Maar in het geval van deze typische gezinsauto profiteer je te tenminste van een relatief lage prijs voor behoorlijk veel auto; bijna 4,7 meter lang en met tal van ‘simply-clever’ dingen die van Skoda zo’n sympathiek merk maken.

Slaappakket
Zulks komt bijvoorbeeld ook weer tot uitdrukking in het ‘slaappakket’, waarmee de diverse gezinsleden het zich uiterst comfortabel kunnen maken en dientengevolge heerlijk zullen kunnen ‘doezelen’ onderweg. Er valt immers toch niet veel te beleven onderweg. Is er voor de chauffeur van dienst dan wèl iets te beleven? Mwah, zolang het geen ‘RS’ met 225 kW en vierwielaandrijving is, valt dat nogal mee (of tegen). De huis-tuin-en-keuken (al dan niet met ‘hip’ steigerhout) versies hebben net als de ID.3/4 louter achterwielaandrijving, met een 109 kW sterke standaardmotor. In de krachtigste variant is dat een 150 kW ‘E-machine’, die eventueel wordt gecombineerd met een elektromotor op de vooras.

De accupakketten variëren in capaciteit tussen 55 kWh en 82 kWh en de respectievelijke reikwijdtes van 340 tot 510 kilometer (optionele vierwielaandrijving kost 50 km actieradius). Het is uiteraard vooral een comfortabele auto, met dien verstande dat vering en demping van elektrische auto’s in het algemeen aan de stevige kant moeten zijn in verband met het forse gewicht. Comfort-verhogend zijn dan weer de aangename stoffen bekleding (gemaakt uit hergebruikt wol en plastic van PET-flessen) en zaken als een ‘brug-console’ met talloze opberg- en oplaad-mogelijkheden. Het rudimentaire instrumentenpaneel wordt aangevuld met een head-up display en een 13 inch (!) scherm.     

Dus…
Voor de prijs van een ID.3 (een eigentijdse ‘Golf’) heb je een veel ‘dikkere’ auto. Ga daarom snel naar de Skoda-dealer om te vragen wanneer je voor 40 mille ‘die nieuwe elektrische auto van jullie’ kunt komen afhalen. Gaat het toch allemaal te lang duren en/of ben je er niet 100% zeker van dat een elektrische auto helemaal de juiste ‘mobiliteitsoplossing’ is voor jou, jouw gezin (en de vakanties!), overweeg dan toch eens de nieuwe hybride Golf. Daar kun je 60 kilometer volledig elektrisch mee rijden!