Actualiteiten

Renault Mégane (Estate) E-tech: toch een beetje (in) Frankrijk

Renault Mégane (Estate) E-tech: toch een beetje (in) Frankrijk

‘La douce France’ is al vele decennia het favoriete vakantieland van Nederlanders. En de meesten kunnen inmiddels zelfs héél behoorlijk het toch wat lastige woord ‘croissant’ uitspreken. Op de middelbare scholen schijnt sinds enige tijd ook weer wat meer belangstelling te zijn voor Frans in het (pret)pakket. Oók voor Duits trouwens, maar dat terzijde. We houden hier een pleidooi voor het Franse automobiel (met de Duitse autofabrikanten gaat het nog steeds prima) en Renault in het bijzonder. Dat concern heeft het momenteel zwaar en moet ook nog opboksen tegen PSA, dat inmiddels is gefuseerd met FCA tot een moloch die zich Stellantis noemt. Wie ook maar een klein beetje francofiel is en deze zomer wellicht wéér niet naar het geliefde vakantieland kan reizen vanwege ‘De Maatregelen’, doet er misschien goed aan eens naar een Renault te kijken als de gezinsauto toevallig aan vervanging toe is. En dan wellicht bij uitstek naar deze goed getimede nieuwe hybride-variant van de Mégane Estate. Want het is een slim alternatief voor die bijzonder bijtellingsvriendelijke spaardiesels waar Renault een tijdje geleden (gek, dat lijkt inmiddels best héél lang geleden) uitermate succesvol mee was in Nederland.

‘Ouderwets’ lekker
De Mégane Hybride, een zogeheten stekker-hybride, met een grotere (bijna 10 kWh) accu die je in staat stelt circa 50 kilometer op de elektromotor (top 135 km/h) af te leggen. Deze plug-in versie heeft een systeemvermogen van 160 pk en voelt dankzij de stevige ondersteuning van de elektromotor bijna als een turbodiesel aan. En dat rijdt ‘ouderwets’ lekker hoor, als je dat tegenwoordig nog mag zeggen…

Zeker in de R.S. Line uitvoering ziet deze Renault er ook ‘lekker’ uit, sportief op z’n Frans. En daarbij is de associatie met het F1-team (dat het afgelopen seizoen met een 5e plaats in het WK voor constructeurs nota bene succesvoller was dan dat van Ferrari!) uiteraard nooit ver weg. Jawel, dit is een auto voor brave, maar sportieve huisvaders die er genoegen in scheppen veel spullen mee te nemen en daarbij zo weinig mogelijk benzine te verbruiken. Zonder de achterbank (waaronder het accupakket zit) neer te klappen meet de kofferbak al bijna 500 liter en als je een beetje je best doet (èn regelmatig de laadkabel ter hand neemt) verbruik je in de mix van omstandigheden hooguit 3 liter per 100 kilometer. Renault geeft conform WLTP 1 op 77 (!) op, maar dat valt natuurlijk niet ‘au sérieux’ te nemen. Er zijn uiteraard diverse rijmodi: Sport, E-save en Brake, waarbij je het ‘one pedal driving’ principe kunt toepassen.    

Dus…
Op naar de Renault-dealer en kies een mooie kleur. Bordeauxrood bijvoorbeeld. Of Bleue Méditerranée. Vive la (douce) France en veel plezier ermee!