Actualiteiten

Renault Mégane E-Tech Electric: niet voor de kick…

De Renault Mégane is altijd een auto voor de oppassende, brave burger geweest en dat is met deze nieuwe vierde generatie uiteraard niet anders. Is er dan niets ‘gewaagd’, een beetje ‘ohlala-la’ aan deze auto..? Tóch wèl.

Het simpele feit dat Renault deze welhaast prototypische C-segmenter alleen nog in een volledige elektrische variant aanbiedt, is best gedurfd, want de gedoodverfde concurrentie biedt nog steeds traditionele motoriseringen van hun model(len) in deze klasse aan. Okay, de Mégane stationcar is er nog als stekker-hybride, maar Renault speelt nu toch wel degelijk alles of niets. De enige ‘veilige’ keuze betreft het uiterlijk, want dat volgt keurig de laatste cross-over mode. Dat kan uiteraard niemand Renault kwalijk nemen, al helemaal niet omdat het qua design een erg goed gelukte auto is. Wèl moeten er uiteraard weer enorme (20 inch) wielen op om de auto mooi uit te laten komen op de catwalk die onze straten tegenwoordig zijn. De hoogte van de nieuwe Mégane – die nota bene 15 centimeter korter is dan z’n voorganger – wordt slim gecamoufleerd met zwarte accenten. Sowieso valt de hoogte mee, dankzij het vrij dunne accupakket. Mede daardoor blijft ook het gewicht van de auto nog enigszins mee; met het grootste (60 kWh) pakket tikt’ ie de 1700 kilogram nog net niet aan. Standaard komt ‘ie met slechts 40 kWh aan accucellen, waarmee het qua actieradius waarschijnlijk toch wel een beetje behelpen zal zijn voor degene die deze auto intensief (zakelijk) gaat gebruiken. Temeer daar de basisuitvoering uitvoering ook niet zo snel kan laden als het ‘topmodel’ met een 160 kW/300 Nm elektromotor.

Prima laadsnelheid
Een laadsnelheid van maximaal 130 kWh voor de 60 kWh-uitvoering is prima en met een acceleratie van 0-100 in een seconde of acht is goed te leven, de top is begrensd op 160 km/h en dat is ook prima, de huidige (verkeers)omstandigheden indachtig. Nee, niemand zal kippenvel krijgen van deze Renault, maar hij is natuurlijk ook niet bedoeld voor de ‘thrillseekers’ onder ons. Het is gewoon een comfortabele, fijn rijdende auto die voldoende (bagage)ruimte biedt voor het hele gezin. Vooropgesteld dat er geen al te zeer uit de kluiten gewassen kinderen achterin hoeven te zitten, want de hoofdruimte houdt niet over. Een kleine concessie aan het fraaie uiterlijk inderdaad. Verder is alles zoals je mag verwachten: actieradius 470 kilometer, een halve vierkante meter aan infotainment-schermen en als bonus zowaar een fijn stuurgevoel.

Dus…
Nog heel even geduld oefenen, maar wèl alvast ‘pre-orderen; zoals dat tegenwoordig heet. Voor een prijs die ongetwijfeld zeer vergelijkbaar zal zijn met die van een VW ID.3 heb je dan tenminste iets om naar uit te kijken, want wintersporten zal er dit voorjaar ook wel weer niet in zitten…