Actualiteiten

Ferrari 296 GTB: je doet het maar mee!

Dit is de Ferrari waarvan je wist dat ‘ie zou komen; er deden al jaren geruchten de ronde dat Ferrari met een V6-sportwagen(tje) zou komen. En dan denken Ferraristi en andere ‘kenners’ uiteraard al snel dat de legendarische ‘Dino’ 246 GT na ruim een halve eeuw eindelijk een opvolger krijgt. Niets is minder waar. Okay, er zijn een paar stilistische verwijzingen naar de prachtig uitgebalanceerde en uitermate geraffineerd gestileerde 246, zoals de opbollende achterschermen en het rechtopstaande achterruitje. Maar de 296 GTB is absoluut niet bedoeld als  ‘instap’-Ferrari. Integendeel, de 296 GT staat op z’n minst naast en puur qua vermogen zelfs bóven de F8 Tributo.

En dat dit nieuwe raspaard ‘slechts’ een V6 in plaats van de traditionele V8 midscheeps heeft, daar mag je niet over zeuren. Je doet het er maar mee, lijkt Ferrari te willen zeggen; ‘het zijn andere tijden!’ De goede verstaander voelt hem al aankomen. Inderdaad, het is een hybride. Met een stekker nota bene. Net als de in de hypercar-categorie vallende, 1000 pk sterke SF90 Stradale. Intelligente top-down marketing dus weer, maar dat doet helemaal niets af aan wat deze 296 GTB belooft te zijn: een opwindende en geweldige sportwagen. Zoals álle Ferrari’s (zéker die met een middenmotor) dat zijn.

Compact
De middenmotor is niet de bekende V8 waar een stukje is ‘afgehakt’, maar een volledig nieuw ontwikkelde 2,9 liter krachtbron met een blokhoek van 120 graden met turbo’s tussen de cilinderbanken (net als bij McLaren…). Tussen de motor en de 8-traps versnellingsbak zit een 122 kW leverende elektromotor, maar het geheel is dermate compact dat de wielbasis van de 296 GTB vijf centimeter korter is dan die van de F8 en de auto als geheel is dus ook wat compacter. In tegenstelling tot de SF90 Stradale – waarvan de voorwielen elektrisch worden aangedreven – is de 296 GTB een pure achterwielaangedreven auto, die desondanks voldoende tractie heeft om met 830 pk systeemvermogen in 2,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te knallen en na ruim 7 seconden de 200 aan te tikken. Op het testcircuit van Ferrari zou de GTB 1,5 seconde sneller zijn dan de 720 pk sterke, maar 90 kilogram lichtere (!) F8. Sneller dan een ander zijn, is ook nu weer aan de orde voor wie deze Ferrari graag op zijn/haar oprit zou willen, want de levertijd loopt alweer op naar ergens eind volgend jaar of begin 2023.

Dus…
Vooral voor Nederlanders is in deze tijd van zomerse loomheid toch enige haast geboden. Dankzij de 7,4 kWh accu en de daaruit voortvloeiende elektrische actieradius van 25 kilometer kost de 296 GTB alhier ‘slechts’ drie ton en is daarmee (iets) goedkoper dan de F8. Onweerstaanbaar!