Actualiteiten

De Mini Moke: helemaal woke!

Als je het begrip ‘woke’ van toepassing laat zijn voor alles wat ‘helemaal van deze tijd’ is, dan is zo’n (strand)buggy op basis van de klassieke Mini hartstikke woke. In elk geval is het luchtige karretje nog steeds, maar wellicht meer dan ooit ‘the car to be seen in’ ter plaatse van zomers St. Tropez.

We hebben onlangs weer vast mogen stellen dat ‘St. Trop’ zèlf ook nog altijd een hotspot is voor mooie, rijke mensen met een goede smaak; de geest van Jan des Bouvrie waart er nog steeds rond (en Brigitte Bardot in levenden lijve…). Dat betekent dat er niet alleen prachtige boten in de haven liggen, maar ook dat er peperdure auto’s af en aan rijden op de ‘Route des Plages’. Maar je maakt pas echt de blits in een Mini Moke en niet in welke andere opzichtige open auto dan ook. Dat was op zichzelf uiteraard goed nieuws voor degenen die het afgelopen voorjaar nog een poging ondernamen om een mooie gebruikte cabriolet aan te schaffen en moesten constateren dat die zo goed als uitverkocht waren. Helaas niet met de kap open flaneren in St. Tropez dus, maar in elk geval evenmin de foute cabrio gekocht. En aldaar zijn de Mokes ‘gewoon’ te koop voor een mille of dertig. Een mille of tien duurder dus dan een Citroën Méhari, maar die lijken inmiddels een beetje ‘out of fashion’ te zijn aan de hele Côte d’Azur. Die plastic bakjes op basis van een Eend (sorry: 2CV) zie je eigenlijk alleen in het binnenland – meer richting de Alpes Maritimes – rijden.

Zo’n Méhari is trouwens óók best geinig hoor, maar de Moke is véél speelser. Daar hangt meestal een sportuitlaat met een dubbel pijpje onder en je kunt er door het lage zwaartepunt en het kart-achtige onderstel ècht hard de hoek mee om. Het ding klinkt ook veel beter dan zo’n amechtige tweecilinder. Als je dan zo nodig met slechts twee cilinders onderweg wil zijn, zorg dan tenminste dat het op een Harley-Davidson is, het liefst een hele oude. Maar verse Tarte Tropezienne halen gaat met een Moke nu eenmaal makkelijker dan met de ‘brommer’. De Mini Moke is lang geleden (toen Brigitte Bardot nog actrice in plaats van activiste was) ontwikkeld als legervoertuig, maar nooit als zodanig aanvaard door welk leger ter wereld dan ook. Desondanks zijn er dankzij diverse licentiehouders wereldwijd enkele tienduizenden geproduceerd en tot op de dag van vandaag worden er ‘nieuwe’ Mokes gemaakt met gebruikmaking van ruim voorradige oude Mini-onderdelen. Ziedaar het circulaire aspect van de Mini Moke; je doet het goede voor de planeet door een Moke te kopen. Oude spullen krijgen een mooi nieuw leven, net als in L’ Atelier 55, waar je waanzinnig mooie en waanzinnig dure vintage-spullen kunt kopen om je huis mee te decoreren.

Mocht je geen huis in (de buurt van) St. Tropez hebben, slaap dan gewoon in je Moke en geef al je geld uit in de legendarische Beachclub 55. Oh ja, er zijn inmiddels ook elektrisch aangedreven Mokes!