Actualiteiten

BMW iX3, toch is nog steeds jammer van die andere drie!

BMW iX3, toch is nog steeds jammer van die andere drie!

Zo BMW kan elektrisch zijn. Een nogal merkwaardig zinnetje, waarmee BMW de elektrisch aangedreven X3 aanprijst. Je kunt het bovendien op twee manieren lezen, onder meer als zo zo, nou nou, een BMW kan dus ook elektrisch zijn! Maar de reclamejongens en -meisjes bedoelen natuurlijk te zeggen dat zelfs een elektrieke BMW (bijna) als een echte BMW rijdt, dat de iX3 óók best wel ‘Freude am fahren’ biedt…

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dat is in zekere zin ook wel zo; de elektrische iX3 (want dat is het…) rijdt eigenlijk heel erg fijn. Niet noodzakelijkerwijs als een héle echte BMW, maar gewoon…, als een comfortabele, uitgebalanceerde elektrische auto. Dat ‘ie er helemáál niet uitziet als een elektrische auto, is voor sommige mensen wellicht een voordeel. Anderen zullen dat juist jammer vinden, waarschijnlijk degenen die BMW’s eerste elektrische auto (de 8 jaar geleden geïntroduceerde i3) een gaaf ding vonden. Maar het lijkt erop dat BMW daarvan heeft geleerd dat het gros van het BMW-publiek niet gediend was/is van al te gewaagde/avantgardistische exercities. En waarschijnlijk was dat kekke karretje met veel carbon toch ook een beetje te duur (vooral ook qua productiekosten…). Hoe dan ook, de ongewone i3 en de spectaculaire i8 krijgen helaas geen vervolg. BMW gaat de geachte clientèle bieden wat het kennelijk ècht graag wil, in de vorm van een dikke/vette, elektrische SUV/cross-over, die zeker qua interieur bijzonder vooruitstrevend oogt. De vierwielaangedreven ‘super-premium’ iX zal 500 pk plus een bereik van 600 km hebben en wordt (veel) later dit jaar leverbaar.

Nirwana?
Voor nu moeten we het in de achterwiel aangedreven iX3 doen met ‘slechts’ 286 pk (ooit het zeer tot de verbeelding sprekende vermogen van de legendarische M635CSi en recentelijk nog van de overheerlijke zescilinder drieliter turbodiesel…) benevens een actieradius van ‘slechts’ 460 kilometer met een 74 kWh accupakket. In extreem veeleisende ogen zal dat een beetje behelpen zijn, maar voor de berijd(st)ers van bijvoorbeeld een Nissan Leaf klinkt het ongetwijfeld als Nirwana. Feit is, dat het een in vele opzichten een welhaast perfecte auto is; hij kan met maximaal 150 kWh (snel)laden, verbruikt gemiddeld een nette 20 kWh per 100 kilometer en regenereert ook nog eens als de beste. BMW heeft de iX3 bewust niet al te veel elektropower gegeven (in tegenstelling tot wat Polestar bijvoorbeeld doet) omdat dit feitelijk alleen effectbejag is; in de dagelijkse rijpraktijk heb je er weinig aan. Een sprintje van 0-100 trekken in 6,8 seconden is desondanks bepaald niet iets om je voor te schamen, zéker niet in de wetenschap dat je met 2200 kilogram op pad bent. De topsnelheid is begrensd op een acceptabele en in de wereld van elektrische auto’s welhaast ‘standaard’ 180 km/h. Dit is simpelweg een heel erg fijne auto om in je (milieubewuste) leven te hebben, makkelijk en volledig intuïtief in de omgang, rustgevend en comfortabel. Niks geen gekkigheid eigenlijk.

Dus…
Omdat er zelfs qua prijs (circa 70k) geen sprake is van gekkigheid, zou BMW eigenlijk moeten worden beloond met lekker veel orders voor deze auto. Voor dat (te) dure topmodel zullen straks tóch wel weer (te) veel klanten in de rij staan.