img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Jaguar I-Pace: je wint de race!

Ja, je wint sowieso (bijna) elke stoplicht-sprint, maar je wint ook de race als het gaat om schoonheid, zowel van binnen als van buiten. Want dit is niet zoals je wellicht (in al je naïviteit) had gedacht ‘gewoon’ een elektrische variant van de E-Pace. Nee, deze auto is véél meer. Het is de eerste ‘showcase’-verschijningsvorm van een bodemsectie (waarin het accupakket uiteraard is ondergebracht) die de basis vormt voor een hele reeks aan elektrische JLR (Jaguar Land Rover) modellen. Stilering en afwerking werden in één moeite door naar een niet eerder door Jaguar bereikt niveau gebracht. De auto is ook niet logisch te plaatsen in het gamma; het is een radicaal andere keuze. Niet voor een XJ (bijna even grote wielbasis) of een F-Pace (zelfde lengte/breedte), maar voor een extreem verleidelijke, onverwacht functionele en ruime crossover-achtige EV. Het is een volwaardige vijfzitter met 650 tot 1450 liter laadruimte en twee in subframes opgehangen synchroonmotoren die elk 200 pk en 348 Nm leveren. Gewicht: een alleszins redelijke 2130 kilogram.

Niet meer zeuren
Een ultrastijve structuur, de expertise van Jaguar inzake onderstel-afstemming en een perfecte gewichtsverdeling vormen een goed uitgangspunt voor een écht goed/fijn rijdende auto. En dat is het dan ook. Géén wereldschokkende (elektrische) prestaties, maar van 0-100 binnen vijf seconden, een topsnelheid van 200 km/h en een actieradius van een kleine 500 kilometer. Daar kan werkelijk helemaal niemand meer over zeuren. Dat het de hele nacht plus een stukje van de avond en de ochtend (13 uur) duurt om aan het stopcontact volledig te laden, zal normaal gesproken evenmin een probleem zijn. Snelladen kan met 100 km reikwijdte per kwartier, dus dat is in de normale rijpraktijk óók voldoende. Belangrijker is dat je met deze auto bijvoorbeeld ook eens écht rijplezier kunt hebben zonder dat er meteen van alles oververhit raakt: zelfs een paar rondjes circuit bleken geen probleem voor deze Jaguar. Het hele pakket klopt gewoon en het is genieten voor het hele gezin, niet in de laatste plaats van het werkelijk prachtige interieur. Eén puntje van aandacht: maximaal 20 inch wielen kiezen als iedereen ook wenst te genieten van een behoorlijk afrolcomfort.

Dus…
Wie eigenlijk al serieus dacht aan overstappen op een (dure) volledig elektrische auto maar nog een beetje twijfelde of het moment al écht daar is, weet het nu zeker. En hij/zij kan slechts hopen dat de auto nog nét voor het einde van het jaar geregistreerd kan worden!



hi