img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Peugeot 508: Belle époque…

Sommige (francofiele) autoliefhebbers hebben heimwee naar de tijd waarin Frankrijk nog memorabele automobielen produceerde. Statige Peugeots en revolutionaire/geniale Citroëns (de SM!) die op de één of andere manier met hun ‘je-ne-sais-quoi’ perfect bij Frankrijk en de franse manier van leven pasten. Nederlanders hadden daar destijds ook wel iets mee (Johan Cruijff had een Citroën SM…) en gingen massaal met vakantie naar ‘la douce France’. In dat kader is het wellicht een beetje vreemd dat we het in zekere zin aan de Chinezen te danken hebben dat Peugeot nu toch weer met een bijzonder fraaie sedan komt. PSA verkoopt namelijk flink wat auto’s in China en daar zijn ze nog steeds gek op (veelal iets verlengde) sedans. Tóch is deze nieuwe 508 specifiek bedoeld voor Europa en daarom is het een welhaast ‘fastback’-achtige auto met een optisch verstopte vijfde deur geworden. Bovendien is de auto in tegenstelling tot hetgeen je zou verwachten niet gegroeid ten opzichte van z’n voorganger: hij is 6 centimeter lager en 8 centimeter korter, naar verluidt omdat de geachte clientèle had aangegeven niet te zitten wachten op al die steeds maar groter/zwaarder wordende auto’s. Verfrissend.

Charmant alternatief
Hoe/waar moeten we deze 508 dan plaatsen? Tsja, dan toch als charmant Frans alternatief voor auto’s als de Audi A5 Sportback, BMW 3 GT en de VW Arteon. Maar let op: er komt naast deze ‘Grande Berline’ dus óók nog een 508 stationwagon, oftewel een ‘Break’ die helaas weer on-Frans SW genoemd gaat worden. En uiteraard komt er (in het najaar) een hybride, met een systeemvermogen van 300 pk. Voor de avant-garde is er een First Edition (daar hadden wij dan Première Edition van gemaakt…) beschikbaar. Een uitermate compleet uitgeruste uitvoering (19 inch wielen, Panorama dak etc.), die is gebaseerd op het GT-uitvoeringsniveau met de 180 pk diesel in chique donkerblauw of een 225 pk benzine in lippenstift-rood. Je moet dan als haantje de voorste wél bereid zijn bijna zestig mille te investeren. De ‘gewone’ prijzen beginnen bij 39k voor de instapdiesel met 130 pk. Qua benzinemotoren is er dan ook nog een 180 pk versie en prijstechnisch moet je met een redelijk uitrustingsniveau dan denken aan 45-50k. Nee, het is bepaald geen prijsbreker, deze nieuwe 508. Maar de uitstraling is er dan ook naar. Het interieur – met die toch enigszins revolutionaire i-cockpit – is echt prachtig. En ga er maar vanuit dat Peugeot voor alle versies wederom een verrassend goed compromis heeft gevonden tussen uitstekende stuureigenschappen en aangenaam comfort.

Dus…
Degenen die in het traditionele D-segment winkelen en het ‘savoir vivre' hoog in het vaandel hebben staan, gaan naar de Peugeot-dealer. Okay, je mag ook best heel even kijken in zo’n DS-winkel van PSA, als je uiteindelijk maar een automobiel met enige authenticiteit (een 508 dus…) bestelt!



 

hi