img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

VW Arteon: brandende ambitie

Laten we eens beginnen met de vaststelling dat de VW Polo momenteel de meest verkochte auto in Nederland is. De bijna 4,9 meter lange Arteon is het andere uiterste, waar het Volkswagens betreft. Het is zelfs een a-typische Volkswagen. Net als de Phaeton dat was. Maar dit is dus géén opvolger van de Phaeton (die onterecht, maar evengoed om begrijpelijke redenen is geflopt); de Arteon vervangt de aanstellerige Passat CC. Dat deze auto evenals de voor China bestemde Phideon (een verlengde Arteon, bent u er nog…) zo’n Phaeton-achtige naam kreeg, is veelzeggend. Dat VW-logo is voor dit soort auto’s al een ‘handicap’ en ‘Passat’ erbij als modelnaam helpt uiteraard ook niet echt. Toch is het feitelijk een iets verlengde Passat, maar dan met een vormgeving waar de huidige Audi’s welhaast wat bleekjes bij afsteken. De Arteon is werkelijk een prachtige auto, om vooral niet in modern managers jargon te zeggen dat de ‘ambitie er van af spat’. Hoe dan ook: wij vinden deze sportief-elegante ‘fastback’ fraaier dan de nieuwe A7; eigenlijk gewoonweg te mooi voor een Volkswagen. Over de afwerking & bouwkwaliteit hoeven het eigenlijk ook niet te hebben. Niet helemaal van de intrinsieke, bijna ambachtelijke kwaliteit als bij de Phaeton, maar onberispelijk.

Goed te verdedigen!
Wat voor motor verwacht je dan onwillekeurig in zo’n automobiel? Tsja, een dikke diesel of een benzine gestookte V6 natuurlijk. Maar het zijn helaas andere tijden. Een best wel beetje dikke diesel gaat nog wel lukken in de vorm van de tweeliter bi-turbodiesel met 240 pk (een héél erg fijne krachtbron overigens), maar qua benzinemotoren houdt het op bij 2 liter TSI-motoren met 190 of 280 pk. De topmotoren gaan altijd gepaard met 4-Motion en een zeventraps DSG-transmissie. Hier te lande zullen de mannen en vrouwen die branden van ambitie het in de meeste gevallen moeten doen met de 150 pk TDI of het 1,5 liter TSI Evo spaarwonder met cilinderuitschakeling, ook met 150 pk. Nog mazzel dat het hier geen driecilinder betreft. Maar dat klinkt allemaal erger dan het is, want de Arteon heeft geen sportieve aspiraties; het is vooral een comfortabele en stille auto. Het optionele DCC-onderstel is daarbij een must: dan kun je kiezen tussen zalvend veercomfort of GT-achtige stevigheid. Bovendien is de Arteon qua doelmatigheid/bruikbaarheid een goed te verdedigen keuze. Hij is niet heel veel duurder dan een Passat, maar groter en ruimer. Achterin is hij zelfs limo-ruim, met in tegenstelling tot de CC meer dan voldoende hoofdruimte voor langere mensen op de achterbank. 

Dus…
Ja, voor een paar mille meer heb je inderdaad een A5 Sportback. Maar zet daar eens een Arteon naast en ga goed kijken/vergelijken, zonder je (weer) te laten verblinden door die vier glimmende ringen. Kies dan een lekker knallende kleur…




hi