img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

BMW X2: Wat moeten we ermee?

En we gaan weer ‘vrolijk’ verder met de onafzienbare optocht van SUV-achtigen; ziehier de X2, eigenlijk gewoon een wat meer uitgesproken (sportieve) variant van de X1. Hij is slechts ietsje duurder en biedt maar een heel klein beetje minder functionele bruikbaarheid dan die (8 centimeter langere en 7 centimeter hogere) X1. Uiteraard kun je nog steeds véél beter een 3 Serie Touring kopen (desnoods met xDrive!), maar dat schijnen we recentelijk vergeten te zijn met z’n allen; één derde van de auto’s die BMW heden ten dage verkoopt, heeft een typeaanduiding die begint met een X. De X2 concurreert uiteraard rechtstreeks met de Volvo XC40 en de Jaguar E-Pace, die we op deze plaats reeds hebben besproken. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: deze BMW is (hoe vreemd dat ook moge klinken…) misschien wel de gulden middenweg tussen de (ietwat brave) Volvo en de (ietwat prijzige) Jaguar. Overigens is deze BMW ook best duur, met een vanaf prijs van 45k (ja, dat was inderdaad een ton in guldens). En daar komt toch al gauw nog een mille of 10 bij om niet in een ‘ietwat sneue’ X2 sDrive18i (met een 140pk driepitter) te hoeven rijden. Wie hem met een enigszins serieuze BMW-motor (een tweeliter benzine-viercilinder met 192pk dan wel de diesel met 190pk), gaat sowieso ruim over de 60 mille. En dan heb je nog steeds geen vierwielaandrijving…

Lekker scherp
Tsja, het moet wat mogen kosten tegenwoordig. Maar goed, met een M Sport (X) pakket – waar ’vette’ 19 inch wielen bij horen – heb je wél een heel dik ogende cross-over op de stoep staan, die toch lekker laag op de weg staat en waar je ook (zoals in elke BMW) heerlijk diep in kunt zitten. Bovendien is de ‘look & feel’ van het interieur van het allerhoogste niveau, terwijl het ergonomisch óók allemaal klopt. Typisch BMW dus, zoals ook de rijeigenschappen. Want hij stuurt lekker scherp, deze X2. En uiteraard heeft ‘ie erg fijne (diesel)motoren, met de aantekening dat 140pk toch echt te weinig is om een massa van minimaal 1600 kilogram adequaat te motoriseren. Wat ons betreft mag die instapper zich dan ook uitsluitend zonder M Sport uitdossing in het openbaar vertonen. Gelukkig heeft de X2 een minder sterk aflopende daklijn dan die spuuglelijke grotere broers (X4, X6) en hij oogt daardoor minder aanstellerig, met als bijkomend voordeel dat er zowaar sprake is van fatsoenlijke hoofdruimte achterin.

Dus…
Op naar de BMW-dealer met z’n fraaie ‘winkelpand’, maar mijdt die ‘snelle’ verkoper (ook al heeft hij/zij een quasi onschuldig bordje met ‘product genius’ op de borst) zo lang mogelijk en bestudeer de optielijst met de grootst mogelijke scepsis & terughoudendheid!



 

hi