img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Alpine A110: lang niet gezien!

Zeker, een nieuwe (Renault) Alpine hadden we al héél lang niet meer gezien, maar een nieuwe auto zoals deze hebben we überhaupt in algemene zin veel te lang niet gezien. Dat leggen we even uit. We worden de laatste jaren overstelpt met een aanbod van onzin-auto’s. Allemaal veel te zwaar, te groot, te snel en vooral veel te duur. Allemaal ‘over-the-top’, vooral als het om een ‘revival’ van een legendarisch model gaat; het wordt al snel retro-kitsch welke weinig tot niets van doen heeft met het ‘iconische’ origineel. Daarom is het zo ontzettend knap en bemoedigend wat ze bij Alpine uiteindelijk voor elkaar hebben gekregen. Want hier staat een autootje dat meteen herkenbaar is als een moderne interpretatie van zijn legendarische voorganger. Maar de treffende gelijkenis komt in dit geval voort uit consequent vasthouden aan een concept, niet uit effectbejag. Daarom is de nieuwe Alpine compact, licht (1100 kg!), gefocust en bovenal sympathiek. Niet in de laatste plaats als het om de prijsstelling gaat. Een dikke zestig mille voor een rasechte sportwagen met 252 pk (easy te ‘chippen’ naar 300 pk…), waarmee je een Boxster/Cayman stevig partij kunt bieden.

Pure of Légende?
Na de vorig jaar subiet uitverkochte eerste serie van 1955 exemplaren (uitsluitend in traditioneel Alpine-blauw geleverd), komt nu de productie van de normale uitvoeringen langzaam op gang. Je kunt kiezen uit een iets uitgeklede basisversie met superlichte sportstoelen die daarmee nét onder de 1100 kilogram blijft en een Légende, die een paar mille duurder is en die iets meer op gebruik als GT is gericht. Dat is dus een tamelijk principiële kwestie: hou je het met enig historisch besef zo puur mogelijk of sta je jezelf een beetje meer luxe toe. Hoe dan ook, de nieuwe A110 is een ‘old school’ stuurman auto. In die zin, dat hij geen spijkerharde vering/demping heeft, maar een zeer stijf chassis (zoals een Lotus Elise) in combinatie met een laag gewicht, waardoor je er vooral héél erg hard mee over de minder dan perfect geplaveide bergweggetjes (in de Alpes Maritimes bijvoorbeeld) kunt knallen. De 1,8 liter turbomotor (dezelfde als in de nieuwe Mégane RS) levert geen overdonderende hoeveelheid vermogen, maar het geheel is perfect in balans en uitermate genietbaar. Geen handbak helaas, maar daarover zeuren tegenwoordig alleen 50-plussers nog. Wél een interieur dat verrassend mooi is afgewerkt en dat je écht het gevoel geeft in iets bijzonders te zitten.

Dus…
Koop een huis in de Provence, download de Alpine reserverings-app, kies de juiste uitvoering/kleur/wielen (bel voor advies met Bright…), doe de aanbetaling van 2000 euro, trek een flesje Bandol open en wacht geduldig af.




 

hi