img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Jaguar E-Pace: niet zenuwachtig worden

‘Drive like everyone is watching’, dat is de prikkelende slogan waarmee Jaguar de E-Pace lanceert. Eerlijk gezegd vinden wij deze kreet beter bij de modieuze Range Rover Evoque passen, maar wellicht had het reclamebureau destijds minder inspiratie. Hoe dan ook hebben de E-Pace en de Evoque het één en ander gemeen, want ze maken gebruik van hetzelfde platform en delen talloze technische componenten. Jasje met een andere snit en een ander labeltje, of ‘is there a little bit more to it’? Mwah, deze Jaguar pretendeert vooral ‘sportiever’ te zijn dan de Evoque. Ook dan andere SUV’s in deze klasse trouwens. Wij zijn zo vrij te constateren dat nagenoeg alle spelers in dit segment beweren een sportieve auto te bieden (Alfa Stelvio, Audi Q3, BMW X1/2, Porsche Macan). En in dit specifieke geval hebben we qua vermeende sportiviteit een kleine uitdaging: (over)gewicht. De E-Pace is nota bene minstens even zwaar als z’n grote (dik 30 cm langere) broer, de F-Pace. Die overigens een doorslaand succes is gebleken voor Jaguar, met een afzet die de 100.000 exemplaren inmiddels ruim overstijgt. Omdat met de E-Pace een nóg grotere hoeveelheid nieuwe klanten verleid moet worden, diende de (vanaf)prijs substantieel lager uit te vallen. Daarom is er met het oog op de productiekosten helaas veel minder aluminium toegepast in de E-Pace. Hoe ‘goedkoop’ is de E-Pace dan geworden? Welnu, voor net geen halve ton heb je de voorwiel aangedreven, handgeschakelde instapper met een 150 pk dieselmotor. En die wil je (vrouw/vriendin) niet…


Dik zestig mille

Welke moet het dan worden? Laten we de diesels maar even vergeten; dan blijven er dus twee viercilinders over. Eentje met 250 pk en een variant daarop met 300 pk, beide met automaat. Bij eerstgenoemde praten we al over dik zestig mille (daar heb je ook al een F-Pace voor…) dus het topmodel met 'Active Driveline’ wordt wel erg prijzig. Een echte sportmachine wordt het ondanks de straffe onderstelafstemming toch nooit, daarvoor zijn de motoren een tikkeltje saai. Nee, de E-Pace moet het echt hebben van z’n uitstraling en het knusse, bijzonder fraaie interieur/dashboard. Gevoelsmatig zit je er lekker diep in door de hoge taillelijn; dat geeft de illusie van sportiviteit, terwijl je tóch lekker neerkijkt (letterlijk & eventueel ook figuurlijk…) op het overige verkeer. De E-Pace biedt voldoende ruimte, maar het houdt uiteraard niet over. Wie snel claustrofobisch wordt, moet 5 mille meer uitgeven voor een F-Pace. Dan heb je een auto die de stoere aaibaarheid van de compacte E-Pace mist, maar onmiskenbaar meer waar voor je geld.

Dus…

Je neemt net als bij het kiezen van wijn de op één na duurste. In een ietwat gedurfde kleur. Wil je graag een aai over de bol en héél veel schouderklopjes van de talloze mensen die het goed voor hebben met onze planeet, dan wacht je nog even op de elektrisch aangedreven I-Pace (400 pk en een actieradius van 500 km)!


 

hi