img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Kia Stinger: herkenbare ambitie…

Kia wil hogerop. Tsja, wie niet denk je dan. We willen allemaal hogerop. Sommigen hebben zelfs last van iets dat je als ‘brandende ambitie’ zou kunnen omschrijven. Dezulken zouden eigenlijk eens serieus naar de Kia Stinger (GT) moeten kijken. Okay, je zou misschien liever een dikke Audi A5/VW Arteon, een BMW 4 Serie Gran Coupe óf een Jaguar XE/XF nemen. Maar wie zich herkent in de brandende ambitie van de Koreanen zou eigenlijk samen met hen moeten optrekken; keihard het establishment te lijf in een Kia Stinger dus. Een stevige, ruim 4,8 meter lange sportsedan met een coupe-achtige daklijn en een even interessante als indrukwekkende stilering. De Stinger maakt absoluut indruk, zeker met het GT-pakket. En dan net even anders dan een dikke Duitser. Het is wellicht een beetje een ‘rare’ auto, maar dan wel op de goede manier. Koreaans eten kan ook niet iedereen bekoren, maar een schnitzel lust iedereen. Van die cocktail met de naam Stinger (energydrink met wodka) moet je ook houden. Dat dus.
Ook qua afwerking en interieur zijn ze bij Kia lekker bezig geweest. Best veel beenruimte achterin door de enorme wielbasis van 2,9 meter, prima materialen/afwerking en een dashboard dat een beetje doet denken aan zowel de Alfa Giulia als de Jaguar XE, maar dan met Mercedes-ventilatieroosters. Audiofielen worden bediend met een Harman Kardon systeem met 15 speakers.

Nordschleife
Jaja, daar is ‘ie weer. Bij Duitse (sport)sedans is het een vanzelfsprekendheid dat het onderstel is ontwikkeld/fijn geslepen op het roemruchte circuit in de Eifel. Bij een Kia niet. Dus maakt Kia er nogal een punt van dat de Stinger in de ‘Groene Hel’ tot volle wasdom is gekomen. En daarbij zijn ze (waarvoor hulde!) tamelijk compromisloos te werk gegaan. Daardoor is de Stinger daadwerkelijk, ook qua zitpositie, een sportieve auto geworden, zij het dat de besturing helaas te gevoelloos is. Er zit meer dan voldoende snelheid in met de 370 pk sterke 3,3 liter V6 en hij klinkt ook lekker, zonder al te opdringerig te zijn. Maak niet de fout de AWD-versie te ambiëren, want deze voelt (veel) zwaarder aan en biedt niet de speelsheid en het rijplezier van de achterwielaangedreven Stinger. Logischerwijs wordt de V6 gecombineerd met een goede achttraps automaat, maar dat hoeft het ronddriften van een rotonde zo hier en daar geenszins in de weg te staan.

Dus…
De snelle Stinger GT (top 270, 0-100 in 5 sec.) zou standaard een Stinger DSI aan boord moeten hebben en hij kost (op 5 euro na) een ton. Dat is… vrij ambitieus…
Er komen uiteraard ook viercilinders (diesel & benzine met 200 dan wel 255 pk voor respectievelijk 60 en 68k), maar een GT is wél echt de uitvoering die je moet hebben.





hi