img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Audi A8: teken van macht

‘Zelf doen waar u goed in bent, delegeren waar dat meerwaarde biedt’. Zomaar een zinnetje uit de brochure voor de nieuwe Audi A8. Dit verwijst naar het niveau van autonoom rijden waartoe deze auto in staat is; level 3. Level 5 is volledig autonoom. Met de A8 zijn we dus qua assistentie-systemen als het ware halverwege en Audi neemt een (tijdelijke) voorsprong op BMW, Mercedes en vooral Tesla. Deze auto dwingt je (dat heet ‘nudgen’ in moderne managers-taal) bijvoorbeeld naar de juiste rijbaan als je de aanwijzing van het navigatiesysteem dreigt te negeren. En je kunt het portier niet openen als er een fietser langsrijdt. Zo zijn er nog oneindig veel meer dingen die deze auto de bestuurder uit handen neemt. Waardoor de bestuurder zich eigenlijk niet of nauwelijks meer met autorijden bezig hoeft te houden als hij/zij onderweg is in de Audi A8 en deze een nog slechtere chauffeur wordt dan hij/zij al was. Daarmee zijn we terug bij de eerste zin. Audi kan onmogelijk doelen op de vaardigheden inzake het besturen van een auto; het kan alleen verwijzen naar het besturen van een groot bedrijf.

Apen(t)rots
Okay, het is qua techniek & elektronica een beangstigend knap gemaakte auto. Maar is het ook een mooie auto? Van binnen absoluut. En ‘Herman de schermman’ zou zich er als een vis in het water voelen. De buitenkant is zonder meer indrukwekkend, zéker als het de 5,30 meter lange ‘L’ uitvoering is. Er is een halfhartige poging gedaan iets meer ‘schwung’ aan het geheel te geven met een extra vouwtje boven de heupen. Maar dat detoneert met de dwangmatige rechtlijnigheid van de rest. En dan die nóg weer grotere grille. Appelleert dat intimiderende front aan krachtige leiders en andere figuren die apetrots bovenop de apenrots zetelen? Dan past dat thans niet meer zo lekker in de tijdgeest Audi. Sowieso is het raar dat een merk dat zo nadrukkelijk koketteert met ‘the road to zero emission’ die grille zo langzamerhand niet weer eens wat kleiner maakt. EV’s hebben immers geen traditionele grille meer nodig en Audi durft de A8 nota bene een ‘milde hybride’ te noemen (vanwege het 48V boordnet en de Lithium-ion accu die alle elektronica aan de praat houdt als de motor niet loopt). Helemáál onbegrijpelijk ‘overdesign’ is te vinden aan de achterzijde, alwaar de uitlaatpijpen zélf vrijwel onzichtbaar onder de auto zitten maar er in het kunststof bumperdeel toch een voorzichtige suggestie van twee uitlaatpijpen wordt gewekt. Ook met de typeaanduidingen wordt slechts indirect naar de aanwezigheid van een motor verwezen. Getallen (50, 55 of 60) geven als het ware een indicatie van de onderlinge krachtsverhoudingen; ze verhullen cilinderinhoud en vermogen.

Dus…
Doe maar lekker een hele dikke/dure diesel. Niemand die het (er aan af) ziet.


hi