img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Opel Grandland X: voor wie de weg nog niet kwijt is…

Denk niet dat je met een Grandland X (ja, ja, het is wel degelijk min of meer de opvolger van de Zafira…) terug naar de bewoonde wereld kunt rijden als je serieus van het (platgetreden) pad af bent geraakt. Want het is gewoon een ‘cross-over' mét stoere zwarte spatbordranden en een paar centimeter extra grondspeling, maar zónder vierwielaandrijving. En die cross-over is een broertje (of zusje?) van de Peugeot 3008, omdat de merken al ruim voordat Opel door Peugeot werd overgenomen hadden besloten gezamenlijk nieuwe platforms voor cross-over-achtige modellen te gaan ontwikkelen. Bij de 3008 moet je wéten dat het hier een ‘cross-over’ betreft. Opel noemt deze auto daarom Grandland en zet daar dan voor de zekerheid dan óók nog maar een X achter. De X suggereert vierwielaandrijving, maar het is (net als bij de Crossland en de Mokka) slechts een verwijzing naar het ‘avontuurlijke’ aspect van deze modellen. Wij durven ons intussen een beetje af te vragen of de gemiddelde Opel-klant de positionering van de Mokka te midden van de diverse X-modellen nog begrijpt, maar dat terzijde. In elk geval zal de keuze voor een Zafira minder logisch zijn als je geen 7 zitplaatsen nodig hebt; die is namelijk niet significant ruimer/functioneler dan de Grandland X. Bovendien is laatstgenoemde een modernere en beter rijdende auto.

Superstoelen & ander comfort

Met de 1,2 liter 130 pk driecilinder turbomotor en handgeschakelde zesbak ben je op zich prima bediend in een auto die een nette 1250 kilogram weegt. De 1,6 liter diesel (ook PSA) doet het eveneens prima. Grotere motoren komen later, maar zijn eigenlijk niet nodig. Neem wél de optionele AGR-stoelen, want die superstoelen passen erg goed bij het comfortabele karakter van deze auto; hij nodigt wat minder uit tot stevig stuurwerk dan de Peugeot 3008, maar betaalt je terug in de vorm van rust & comfort. Ruimte is voldoende voorhanden en functionaliteit in de vorm van gebruiksmogelijkheden evenzeer. Van enige vorm van frivoliteit is evenwel geen sprake. Het interieur is typisch Opel: degelijk en behoudend, maar van prima materialen. Best knap eigenlijk dat je zó weinig Franse flair aantreft in zo’n coproductie: de 3008 en de Grandland ogen en voelen daadwerkelijk als twee verschillende auto’s. Over twee nauwelijks van elkaar verschillende auto’s gesproken: omdat er van de 3008 een langere 5008-versie is, ligt het in de lijn der verwachting dat er ook nog een Grandland XL volgt.

Dus…

Doe het maar gewoon, deze Opel. En als je dan echt geen Opel aan jezelf (of familie & vrienden) kunt ‘verkopen’, neem dan gewoon een Peugeot 3008. Die ziet er niet alleen erg goed uit, hij rijdt ook lekker. Niemand hoeft zich schuldig te voelen; het geld blijft tegenwoordig immers in de PSA-familie!


hi