img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Range Rover Velar, of toch maar een andere modieuze medium SUV…?!

Dat zal de vraag zijn waarmee velen komende herfst (sowieso het jaargetijde van de SUV’s) zullen gaan worstelen. Die uitermate hebberig makende (dat kunnen we niet ontkennen…) Velar moet volgens Range Rover het gapende gat vullen tussen de Evoque en de Sport. We hoeven er geen (hoofd)doekjes om te winden dat die Evoque tóch een beetje een vrouwenauto is of dan op z’n minst een auto voor interseksuelen. En zo’n Sport is ineens minstens twee keer zo duur, dus dan is het volkomen logisch dat de productportfolio ook iets kan bieden voor mannen met een ‘medium’-budget. Waarmee we dan uiteraard niet gezegd willen hebben dat de toch nog 4,80 meter lange Velar niet voor dames bedoeld zou zijn. Integendeel. Een Velar lijkt een uitstekende oplossing voor de (high maintenance) dames die soms zichtbaar moeite hebben met het formaat van een Range Rover. Vooral omdat de Velar een uitermate stijlvolle, luxueuze op-en-top-verwen-uitstraling heeft. Ook qua rijeigenschappen weet de Velar de soevereine Range Rover te benaderen, maar pas op! De verleidelijke, bijzonder fraaie 22 inch wielen verpesten het afrolcomfort grondig. En trap niet in de val van (te) dikke motorisering; de V6-en gaan weer dik over de ton, terwijl er (hoezeer we daaraan ook moeten wennen…) adequate geblazen vierpitters zijn (tot 300 pk!).

Vierpitters dus, net als bij de concurrentie. Zoals de Porsche Macan 2.0, de Volvo XC60, de Jaguar F-Pace (ja, dat is familie van de Velar) en de Alfa Romeo Stelvio. Nee, we zijn de Audi Q5 niet vergeten: we hebben bewust voor de vergaand vergelijkbare Macan gekozen omdat imago/uitstraling hier van doorslaggevend belang is. En de Volvo dan? Tsja, die weet zich al 10 jaar als een klasseloze auto te presenteren, met een uitstraling die op geheel eigen wijze heel dicht bij de echte premium-merken komt. Mercedes-Benz zijn we opzettelijk ‘vergeten’ omdat normale mensen volledig de weg kwijtraken in hun gamma. Hetzelfde geldt overigens voor BMW. Dan is er nog de Lexus RX 450 h, maar dat is eigenlijk best wel een rare auto (voor mensen die halsstarrig in het hybride-concept blijven geloven). 

In verband met de objectiviteit beginnen we keurig op alfabetische volgorde met de Alfa. Die Stelvio is toch ook een buitenbeentje in dit selecte gezelschap. Het is zonder twijfel de meest directe concurrent van de Macan, maar haalt diens superieure bouwkwaliteit/afwerkingsniveau bij lange na niet. Daar stelt de stoer/sportieve en tegelijkertijd bijzonder fraai gelijnde Stelvio absoluut de meest sportsedan-achtige rijeigenschappen tegenover. Daar lever je uiteraard een beetje veercomfort voor in, maar minder dan je zou denken. Best een mooi statement, deze SUV van Alfa. Óók al omdat iedereen die de prijslijst van de Stelvio terdege heeft bestudeerd, ervan op de hoogte is dat je hier zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Qua ruimteaanbod is ‘ie vergelijkbaar met de (eveneens tamelijk krappe) Macan.

Dan is de Jaguar niet onaanzienlijk ruimer. Bovendien is de F-Pace ook lang niet lelijk, maar om qua looks met de Stelvio te kunnen wedijveren moet er eigenlijk toch een R-Sport pakketje aan te pas komen. Vervolgens ziet zo’n Jag er dan weer ruiger uit dan ‘ie met de vierpitters in motorisch opzicht kan waarmaken. Overigens is de aansturing van de 8-traps automaat verre van optimaal (kwestie van software), functioneert de stabiliteitscontrole verre van fijnzinnig en zijn de remmen niet opgewassen tegen zware belasting. Dat zijn zaken die je een merk als Jaguar (extra) zwaar mag aanrekenen. Is het wellicht meer een modemerk dan een automerk aan het worden? De vraag stellen, is hem beantwoorden.

Is Porsche ook een modemerk? Te oordelen naar het verkoopsucces (vooral ook van de Macan) wél. Maar een dikke Macan is gewoon een (te) dure auto. Hier hebben we het daarom over de tweeliter viercilinder met 252 pk; die kost met een paar hoogstnoodzakelijke opties al minimaal 80k en valt simpelweg tegen qua prestaties. Van een Porsche verwacht je simpelweg méér. Misschien niet helemaal eerlijk, want de Macan kan er ook niets aan doen dat er Porsche op staat. De rijeigenschappen zijn op zichzelf fantastisch; iets minder scherpe kantjes dan de Alfa en samen met de Stelvio de best sturende auto in dit gezelschap. Wie daarover in discussie wil gaan, moet zich maar meteen bij de Hyundai-dealer melden voor een Santa Fé (ook best een mooie auto hoor…).

De Volvo en de Velar dan. Auto’s die qua karakter en imago bijna niet verder uit elkaar zouden kunnen liggen. De XC60 is al ruim 10 jaar zo’n auto die werkelijk in álle kringen wordt geaccepteerd en waar alle gezinsleden veel van (gaan) houden. Doorwrocht en discreet, zonder zwakke punten. Of het zou het wat saaie (Scandinavische sfeer…) interieur 
moeten zijn, maar dat is typisch Zweeds. Typisch Brits-beschaafd is thans geen enkele Range Rover meer en de Velar al helemaal niet.

Dus…

Als je het nu nog steeds niet weet, koop je gewoon een Fiat 500X. Dat is uiteindelijk de leukste & sympathiekste SUV-achtige auto van het moment. En je geeft slechts een derde uit van hetgeen je kwijt bent aan ’n niet al te armoedig ogende ‘medium/premium’ SUV!


hi