img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Ford Fiësta: wakker worden uit je siësta!

We moeten weer aan het werk. En Ford heeft zojuist een grote klus afgerond: het aloude merk lanceerde deze zomer een Fiësta-gamma dat z’n weerga niet kent. Hetgeen wat ons betreft meteen een dubbele betekenis heeft. Niet alleen biedt het gamma voor Jan & Alleman (m/v) een modelletje (Ford gaat zelfs stug door met de zo langzamerhand in onbruik geraakte 3-deurs ten behoeve van de sportieve ST-versies), maar de nieuwe Fiësta is op dit moment zonder twijfel de beste propositie in het zwaarbevochten B-segment. De beste motor heeft Ford sowieso al heel lang (de driepits ecoboost won zesmaal op rij de Engine of the Year award) en wel in 3 smaken; 100, 125 en 140 pk. De fijnproever (m/v) op het gebied van rijeigenschappen weet al lang dat het bovengemiddeld lekker sturen is met een Fiësta. Daar komt bij dat de normale versies nu een beter veercomfort bieden dan voorheen dankzij een grondig herziende onderstel-afstemming. Toch hoef je absoluut geen ST te nemen om een scherp sturend karretje te hebben, terwijl het model ontegenzeglijk aan volwassenheid (en helaas ook gewicht…) heeft gewonnen. 

Duidelijke keuzes
Qua uiterlijk is er niet schokkend veel veranderd. Het mooie neusje is gebleven en aan de achterzijde oogt ‘ie wat steviger; dé grote verandering/verbetering openbaart zich in het interieur. De gestileerde chaos met veel te veel knoppen en een omslachtige bediening heeft plaatsgemaakt voor een opgeruimd, functioneel en fraai dashboard met kwalitatief betere materialen. Nee, deze Ford is niet de allerruimste in z’n klasse, maar hij scoort een ruime voldoende. Het moet tenslotte ook wel een compacte auto blijven. Anders moet je je maar op een andere klasse focussen. Over duidelijk keuzes gesproken: Ford heeft besloten dat het de absolute onderkant van het B-segment voortaan wil mijden. Vandaar dat de instapper met 70 pk al 15 mille kost, dat een 100 pk ecoboost voor bijna 19 in de heel erg dikke prijslijst staat en dat een luxueuze Vignale moeiteloos over de 25k gaat. Wat ons betreft de juiste keuze, omdat de nieuwe Fiësta zijn prijs daadwerkelijk waarmaakt met – jáwel – een ‘premium look & feel’ en veel rijplezier.

Dus…
Maak een klein feestje van de ‘back to school/work’ periode en stel een fijne Fiësta samen. Zelfs voor degenen die liever ‘iets crossover-achtigs’ willen (en willen we dat tegenwoordig niet bijna allemaal..?!), biedt de Fiësta-range uitkomst met de ‘Active’-uitvoering die – u raadt het al – een paar centimeter hoger op de poten staat.




hi