img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Ferrari 812 Superfast: supersnel je rijbewijs kwijt…

En als je dat rijbewijs (voor even) kwijt bent, heb je eindelijk een uitstekend excuus om lekker thuis te blijven in de vakantie;  hooguit te gaan fietsen op Terschelling en aldus ruim de tijd te nemen om uit te vinden hoe het in vredesnaam zo ver is gekomen dat je deze auto moést kopen. Wij vragen ons op onze beurt af waarom Ferrari het nu eigenlijk nodig vond deze auto te ontwikkelen. Want hij is gebaseerd op de onovertroffen F12. En we moeten in alle eerlijkheid constateren dat hij er niet mooier op is geworden. Waar de F12 een klassiek gelijnde, sportief-elegante schoonheid is, werd de 812 Superfast een auto met iets meer dan een vleugje hypercar in de belijning; ‘too much’. Feitelijk is dat symbolisch voor de hele auto. De 812 Superfast is bedoeld voor mensen die moeite hebben vast te stellen wanneer het eens een keer genoeg is. Bij Bright verkeerden we oprecht in de veronderstelling dat 740 pk uit een opzwepend jankende 6,2 liter V12 voldoende was om de zintuigen op scherp te zetten. Maar nee, de F12-machine bleek te moeten worden opgeboord tot 6,5 liter en het vermogen diende tot 800 pk te worden opgeschroefd. Zonder turbo’s en andere hulpmiddelen uiteraard, want dat is precies wat de F12 (en dus ook deze Superfast) kenmerkt: een hoogtoerige, atmosferische motor.

Beleggingsobject?
Zo’n pure (lees: niet-hybride) aandrijflijn zou deze Ferrari (en ook van de F12…) best eens tot een goed beleggingsobject kunnen maken. Het zal namelijk niet lang meer duren vooraleer dergelijke, woeste en volkomen politiek incorrecte automobielen niet meer zullen worden gemaakt. Dit is in elk geval met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de allerlaatste in zijn soort. Ferrari bezweert dat het de V12-motor in ere zal houden, maar volgende (1000 pk sterke?) hyper-GT met V12 zal turbo’s hebben en worden ondersteund door elektromotoren die er dan tevens een vierwielaangedreven auto van maken (nu heeft ‘ie alleen de vierwielbesturing van de GTC4Lusso). Ferrari verdient overigens alle respect voor de manier waarop ze die 800 pk nog enigszins hanteerbaar laten zijn in een auto met louter achterwielaandrijving. Een extra rijvaardigheidstraining strekt wel degelijk zeer tot aanbeveling, maar degene die een basaal besef heeft van wanneer hij/zij genoeg gas heeft gegeven, hoeft niet meteen met deze auto te verongelukken. Zoals gezegd raak je hoogstwaarschijnlijk eerst je rijbewijs kwijt, doordat het apparaat binnen 8 seconden van 0 naar 200 km/h accelereert. Hoewel de twaalfcilinder GT’s traditioneel de fijnste en meest comfortabele Ferrari’s zijn, is deze toch wel erg hard geveerd/gedempt. In combinatie met de niet bepaald communicatieve – maar wel vlijmscherpe – besturing (voor het eerst uitgevoerd met elektrische bekrachtiging…), maakt dit de Superfast slechts tot de allersnelste Ferrari in zijn soort. Niet tot de fijnst rijdende.

Dus…
Als je het geld toevallig hebt liggen en je MOET er iets mee, dan zou je de 812 Superfast kunnen overwegen (de F12 en de F12tdf zijn helaas uitverkocht). Desnoods eentje in de jubileumkleur ‘Rosso Settanta’…




 

hi