img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Kodiaq vs Koleos: prettige vaKantie?

In principe zijn mid-size SUV’s ideale auto’s voor de (kampeer)vakantie met het hele gezin. Ze zijn ruim, functioneel en ze zijn leverbaar met vierwielaandrijving; best handig als je de caravan uit de blubber moet trekken. En de caravan-verkoop schijnt de laatste tijd weer een stijgende lijn te vertonen, dus ook het belang van de verkiezing van de beste trekauto van het jaar zal weer toenemen. Een flinke caravan trekken zal noch met de Skoda Kodiaq noch met de Renault Koleos overigens een probleem vormen. Wat mogelijkerwijs wèl een probleem (voor Renault…) zal worden is het feit dat de Koleos in Nederland vooralsnog uitsluitend met dieselmotoren (130/175 pk) leverbaar is en dat de prijzen aan de zeer stevige kant zijn, zodat je voor een Koleos op minimaal 45k moet rekenen. Daarvoor krijg je dan gelukkig wèl een zeer compleet uitgeruste auto, die vrijwel even groot/ruim is als een Kodiaq. Laatstgenoemde is echt een lekkere grote kar, met eventueel een derde zitrij voor 900 euro extra. Qua ruimte-aanbod komt ‘ie gevaarlijk dicht in de buurt van een Audi Q7, maar dan strakker/stijlvoller gelijnd en met de heerlijk bescheiden uitstraling waarvan zo’n protserige Q7 uiteraard het diametraal tegenovergestelde is. Bij Bright durven we ons eigenlijk niet te vertonen in een Q7…

Onweerstaanbaar
Binnen het aanbod van Volkswagen is de Kodiaq eigenlijk onweerstaanbaar, met zijn hoogwaardige afwerking en de geweldige ‘value for money’. Of dat ook voor de (bij Samsung in Korea gebouwde) Koleos geldt binnen de Renault/Nissan familie, is zeer de vraag. Daar lijkt de positionering van bijvoorbeeld de Nissan X-trail (waarmee de Koleos componenten gemeen heeft) beter te kloppen. Om te beginnen is daar de (te) stevige prijs van de Koleos, maar ook het feit dat Renault nog een heleboel andere uitstekende gezinsauto’s (Kadjar/Scénic/Espace) in het gamma heeft. Auto’s die net als de Kodiaq wèl met benzinemotoren leverbaar zijn. Skoda levert zijn gigant voor veertig mille (de prijslijst begint al bij 30k) in een zeer complete Business Style uitvoering met een erg fijne & adequate 150 pk TSI/ACT-motor in combinatie met 6-traps DSG-automaat. Meer hebben normale mensen (en zijn we dat niet allemaal?!) niet nodig. Dan nog de niet geheel onbelangrijke vraag welke van de twee over het geheel genomen beter/prettiger rijdt: jazeker, de Skoda.

Dus…
Een fijne camping kiezen zal lastiger zijn (geweest) dan de keuze tussen deze twee auto’s. Maar vergeet niet dat je ook altijd nog  ‘gewoon’ een stationcar kunt nemen. Zo’n Talisman Estate bijvoorbeeld is een erg mooie auto.




hi