img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Cabrioleren…

Cabrio-rijden moet je leren. Nou ja, het hoeft natuurlijk niet; er zijn een heleboel mensen die nooit en te nimmer een cabriolet zouden kopen of er zelfs ook maar in gezien willen worden. Feit is dat de meeste Nederlanders er tamelijk belachelijk uitzien in open auto’s. Wij zijn namelijk vrij lang. En vooral als het een klein en/of klassiek cabriootje betreft ziet dat er doorgaans tamelijk belachelijk uit. Het is immers de bedoeling dat je met de haren in de wind zit (wat in de meeste gevallen ook al lastig wordt…) en niet met de kop/romp. Dus…, als wij Nederlanders dan zonodig in een cabriolet willen rijden, kan het maar beter een forse/moderne auto zijn. Dat brengt ons op het fenomeen van de zogenaamde ‘echte vierpersoons cabrio’.

Zoals de nieuwe Mercedes E-klasse Cabriolet. Dat is thans overigens niet meer een vermomde C, maar een volwaardige E, waardoor er daadwerkelijk twee volwassenen achterin kunnen zitten. Of je dat moet willen, is een andere kwestie. Want ook dát ziet er altijd weer een beetje lullig uit, zélfs in een vier ton kostende Rolls-Royce Dawn (die qua comfort, kwaliteitsbeleving en rijkwaliteiten niet of nauwelijks méér biedt dan de nieuwe E cabrio…). De achterbank is sowieso een absolute ‘no-go area’ voor dames, tenzij je graag je opwachting maakt op de poolparty met een coupe windhoos. Nu heeft Mercedes-Benz er heus alles aan gedaan om alle nadelen van het cabrio-rijden te ondervangen (geperfectioneerde luchtstromen van airco en verwarming, de ‘aircap’ die de lucht volledig over de vier inzittenden leidt en die briljante ‘airscarf’), maar optimaal kunnen genieten van open rijden luistert nu eenmaal erg nauw. De route moet bij voorkeur lommerrijk en volledig vrij van stinkende vrachtwagens/bussen zijn en het uitzicht (over de kustlijn) adembenemend. De buitentemperatuur ligt tussen de 18 en 28 graden en de koperen ploert staat niet recht boven de auto, maar is aan het opkomen dan wel aan het ondergaan, anders is het alsnog te warm en moeten er shawls en petten worden gedragen tegen de schroeiende straling. Ook mag er niet teveel zijwind zijn. Midden op de dag en bij temperaturen boven de 28 graden hoort het dak dus eigenlijk dicht en de airco aan. Wie dat niet gelooft, moet maar eens gaan kijken aan de Côte d’Azur. Daar zie je zelden iemand open rijden. Ja, (te) rijke Russen die het nog niet helemaal snappen.

Degenen die het cabrioleren écht begrijpen (zoals de retro-avant-garde in Saint-Tropez) rijden in al dan niet perfect gerestaureerde minimalistische vierpersoons ‘cabriolets’ als de Citroen Méhari, Renault Rodeo, Mini Moke of (met een vleugje Italiaanse flair) een Fiat/Moretti 127 MidiMaxi. Karretjes die inmiddels allemaal ergens tussen de 10 en 20k doen. Maar voor we het allerbelangrijkste vergeten: een échte cabriolet heeft een stoffen kap en géén ingenieus klapdak van kunststof of staal ‘waardoor je een cabrio en een coupé in één hebt’. Waarom? Omdat je ook met de kap dicht juist goed moet kunnen zien dat het een cabriolet is. En omdat het zo gezellig klinkt als het regent!

Namens het Bright team wensen we je (alvast) een fijne vakantie!!



hi