img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Volvo XC60: hetzelfde... maar toch net even anders

De gemiddelde D66- en/of GroenLinks-stemmer zal zich wellicht afvragen waarom er nu ‘alweer’ een nieuwe XC60 is. Het oude model oogt eigenlijk nog helemaal niet gedateerd, is zelfs redelijk tijdloos te noemen. Een slimme strategie van de Zweden, die met deze SUV al bijna een decennium de verkoopstatistieken in deze categorie aanvoeren. Zo’n succesvol model moet je langzaam laten evolueren en dat is precies wat Volvo met de nieuwe XC60 doet. En dat dan uiteraard geheel in lijn met de XC90, gebruikmakend van de Scalable Platform Architecture. Met dank aan dat flexibele platform kreeg de nieuwe XC60 een 9 centimeter langere wielbasis, die zóveel extra beenruimte oplevert dat je je kunt afvragen waarom je nog een XC90 zou willen kopen. Oh ja, omdat je gewoon de grootste/duurste wil hebben…

Sportief alternatief?
Ook in de lengte en de breedte is ‘ie een beetje gegroeid en hij werd door de bank genomen 3 mille duurder. Voor de gemiddelde XC60-rijd(st)er - en daar zijn er 15.000 van in Nederland! - zal dat evenwel geen enkel probleem zijn. En als het onverhoopt wél een probleem mocht zijn, dan is de redding (van het imago) nabij in de vorm van de aangekondigde XC40. Daarmee heeft Volvo dan ook eindelijk een complete serie modellen in de o zo lucratieve SUV-markt. Is deze minder zwaarlijvige versie van de XC90 dan een ‘sportief alternatief’ voor een Alfa Romeo Stelvio of een Jaguar F-Pace? Nou, nee. Het is een zeer rustgevende, comfortabele auto met een sereen ofwel best een beetje saai interieur en voorzien van heerlijk meubilair. Vooral als je luchtvering (met diverse rijstanden) kiest is het rijcomfort subliem. Fijne bijkomstigheid van deze 2 mille kostende optie: je kunt de kont laten zakken bij het inladen van zware spullen. De typeaanduidingen T6 en D5 klinken veelbelovend, maar meer dan vier cilinders krijg je nooit meer bij Volvo. Het zijn echter onopvallende, zeer adequaat presterende krachtbronnen waar niemand aanstoot aan neemt dan wel opgewonden van raakt. Of het zou moeten zijn dat je (nog steeds) kickt op een hybride-aandrijflijn. Dan neem je lekker de dik 400 pk sterke T8 en ben je op grond van de geringere CO2-emissie ook nog eens voor een mille of drie minder klaar dan de 75 mille die de duurste XC60 kost!

Dus…
Er is in de loop der jaren dermate veel concurrentie voor de XC60 gekomen dat je als stijlvaste Volvo-rijder bijna in de verleiding zou komen toch eens iets anders te proberen. Doe het niet! Wees consistent, koester het imago waar je zo lang voor/aan hebt gewerkt.

 

 

 

hi