img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Seat Ibiza: voor party animals?

De rollen binnen het Volkswagen concern lijken welhaast omgedraaid, nu de nieuwe Ibiza (de vijfde generatie alweer!) als eerste van een geheel nieuw (MQB A0) platform gebruik mag maken. Eind volgend jaar pas mag de nieuwe Polo daar goede sier mee maken. Het is tekenend voor de positie van Seat binnen de Volkswagen Groep dat het ‘Spaanse’ merk als eerste gebruik mag maken van de nieuwste spullen. Dat Seat deze status heeft verworven is zelfs een beetje te zien aan het ietwat behoudende uiterlijk van de nieuwe Ibiza. Het is meer een evolutie dan een revolutie en de gelijkenis met de Leon is groot; met name in de 5-deurs uitvoering oogt de Ibiza nu zeer volwassen, om niet te zeggen dat ‘ie bijna een beetje saai is. Niet meer voor ‘party animals' (oftewel Ibiza-gangers…) dus? Mwah, dat zouden we niet meteen willen zeggen. Want wie een dergelijke auto koopt, houdt des te meer geld over om te feesten nietwaar?

Breed!

De Ibiza is best een ‘dik ding’ geworden, want hij is nota bene bijna 9 centimeter breder dan het vorige model, terwijl de overige buitenmaten nagenoeg gelijk zijn gebleven. Doorslaggevend voor de flink toegenomen binnenruimte is de bijna 10 centimeter grotere wielbasis, en het simpele feit dat de kofferbak nu 355 liter slikt (63 liter meer dan voorheen!) levert het bewijs dat er weer op uiterst intelligente wijze is gewoekerd met de ruimte. Okay, dat is allemaal heel mooi (net als het dashboard en de interieur-afwerking), maar valt er nog een beetje lol te beleven aan/in de nieuwe Ibiza?! Best wel, want het karretje stuurt zonder meer erg fijn. De zitpositie is goed en hij nodigt met zijn lichtvoetige gedrag altijd weer uit tot een tamelijk feestelijke rijstijl. Heel erg wild wordt het allemaal niet (ook niet in de FR-uitvoering), maar dat geeft niet; een ervaren feestbeest weet het één en ander immers ook goed te doseren. Voor 20k heb je al de topmotorisering met de 115 pk één liter driecilinder. Er is ook nog een ietsje ‘geknepen’ versie met 95 pk. Beide voldoen prima. Vergeet de instapper met 75 pk zoals je ook vroeger een slechte avond in de plaatselijke disco vergat…

Dus…
We zijn even lekker bescheiden bezig geweest met een Kia Picanto en nu dan de Ibiza, maar juist als iedereen denkt dat het weer heel goed gaat (met de economie) moet je het rustig opbouwen. Volgende keer bespreken we de nieuwe Volvo XC60…





hi