img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Alfa Romeo Stelvio: SUV con brio!

Nee, een Giulia Sportwagon schijnt er dus écht niet te komen; wie een Giulia met extra ruimte & gebruiksmogelijkheden wil, wordt vriendelijk doch beslist doorverwezen naar de Stelvio. Die is simultaan met de Giulia ontwikkeld en Alfa is er van overtuigd dat het absoluut de sportiefste SUV-achtige auto op de markt is. Met een zeer toepasselijke naam inderdaad. Want het zou de perfecte auto moeten zijn om (ook in winterse condities) de roemruchte Passo di Stelvio op en af te rijden. En dat is ‘ie ook: het is daadwerkelijk een heel erg goed/fijn sturende auto. Over een goed & fijn stukje sturen gesproken: wie met dat doel voor ogen ooit de Stelvio-pas rijdt, moet vooral niet vergeten aan de andere kant van de berg naar beneden te rijden. Dat is echt een veel mooiere stuurmansweg dan die (te) veel bejubelde opeenvolging van haarspeldbochten die je in de eerste versnelling moet nemen. Maar dat geheel terzijde. Waar het hier om gaat is de vraag of je een Jaguar F-Pace, een Porsche Macan, een Audi Q5 of een Alfa Stelvio moet kopen…

Toch weer die status(gevoeligheid)
Bij het beantwoorden van de hierboven gestelde vraag speelt dan toch helaas weer die status(gevoeligheid) een doorslaggevende rol. Want een Porsche of een Jaguar op de oprit, dat voelt toch anders dan een Alfa Romeo. In dat opzicht heeft Alfa nog een lange weg (omhoog) te gaan. Daarom draagt de naam van deze auto ook zo’n mooie symboliek in zich. Maar is er dan ook een tastbare aanleiding voor dit verschil in status? Ach ja, een beetje toch nog steeds wel. Want hoewel het met de bouwkwaliteit en de uitstraling van de Stelvio helemaal goed zit, is de zogeheten ‘kwaliteitsbeleving’ in het interieur toch nog net niet helemaal van hetzelfde niveau als in de gedoodverfde concurrenten. Het zit hem uiteraard in details als hard plastic op sommige plaatsen en (de graphics van) het infotainment-systeem. Verder is de Stelvio een uitermate bevredigende en fraaie auto, die daadwerkelijk aanvoelt als een Giulia welke 10 centimeter hoger op de poten staat en waar je in totaal 20 centimeter hoger in zit (wat veel mensen prettig schijnen te vinden…). Nog meer goed nieuws: er komen uitvoeringen met louter voorwielaandrijving en 150/180 pk voor ‘slechts’ iets meer dan een halve ton.

Dus…
Met een Stelvio zeg je eigenlijk dat je niet zozeer hecht aan status, als wel aan een écht goed sturende auto die nochtans alle voordelen van een SUV heeft. Zoals de extra status die de ‘presence’ van een SUV nu eenmaal met zich mee brengt. Vooral niet wachten op de goedkopere uitvoeringen zonder vierwielaandrijving maar gewoon nu zo’n lekkere 280 pk benzine of 210 pk diesel (standaard met 8-traps automaat) nemen. Of nog even wachten op de Quadrifoglio met 510 pk natuurlijk!


 

hi