img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Column: Flower Power 2.0

Jazeker, het klopt dat er thans heel veel ‘schone’ auto’s met een bijzonder krachtige (250 pk is geen uitzondering!) tweeliter turbomotor op de markt zijn. Maar daar doelt de kop boven deze column niet op. We willen het er eens over hebben dat iedereen het tegenwoordig weer met iedereen lijkt te doen. In de autowereld wel te verstaan. Met soms heel merkwaardige fusies, samenwerkingsverbanden en uitwisselingen, waarvan de voortbrengselen niet altijd even logisch zijn. Een van de meest verbazingwekkende voorbeelden was ooit de bij voorbaat tot mislukken gedoemde Alfa Romeo Arna, een Nissan Cherry met techniek van de Alfa 33. En bij BMW zijn ze nu nóg getraumatiseerd door de geldverslindende overname van Rover in 1994. 

Maar ook heden ten dage gebeuren er rare dingen. Zo is de nieuwe Nissan Micra (gefileerd in de volgende Bright test!) merkwaardigerwijs een veel beter rijdende & fijner sturende auto dan de Renault (Clio) waaraan hij zeer sterk verwant is. Het Renault-Nissan concern (destijds heel diplomatiek een alliantie genoemd…) lijfde overigens onlangs de in problemen verkerende autotak van Mitsubishi in. En zo is er weer een cirkel rond. Want Daimler, dat veel samenwerkt met Renault-Nissan (Renault diesels voor kleine Mercedessen en Smart/Twingo), had ooit ook al eens een groot belang in Mitsubishi. BMW heeft recentelijk de hulp van Toyota ingeroepen voor de ontwikkeling van een (elektrische) sportwagen en voor de verdere ontwikkeling van waterstof-/brandstofcel technologie. 

Samenwerking tussen Japanners en Europeanen wil trouwens niet altijd zeggen dat het leidt tot een voor beide partijen volkomen bevredigend resultaat. Zie de nieuwe Fiat 124 Spider, die eigenlijk een Mazda MX5 is in een (te duur, te fancy…) Italiaans pak. Was het maar bij dat strakke pak gebleven. Fiat vond het evenwel nodig er hun eigen turbomotor in te hangen en de onderstel-afstemming drastisch te wijzigen. Het resultaat moet zelfs voor de meest chauvinistische Italiaan teleurstellend zijn. Een beetje zoals een pizza Hawaï, zullen we maar zeggen. Helaas is er nóg een voorbeeld van teleurstellende samenwerking tussen de Oude wereld en het land van de rijzende zon, maar daarbij wordt het eindresultaat voor de verandering nogal negatief door de Japanners beïnvloed. Juist ja, door de Honda F1-motor bij McLaren. De Britten zijn de wanhoop inmiddels nabij en schijnen al bij Mercedes te hebben geïnformeerd naar de mogelijkheid om voor 2018 over, oftewel terug te stappen. En dan is er recent het dankzij Chinees en Frans overheidsgeld opgekrabbelde PSA, dat het nog steeds zwaar verliesgevende Opel van GM overneemt voor dik 2 miljard euro. Wij voorspellen alvast een cultuurclash die te vergelijken zal zijn met die bij BMW en Rover. 

Wist je trouwens dat het Italiaanse Nutella gemaakt wordt met Turkse hazelnoten? Geeft niet hoor. Je moet alleen weten dat je eigenlijk nooit precies weet wat je koopt…



hi