img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

BMW 5 serie (Touring); Doe je het daar allemaal voor?

Dat veronderstelt BMW in de reclamecampagne rond de nieuwe ‘5’. Nou, laten we het niet hopen. Er zijn nog wel een paar belangrijkere zaken in het leven dan een (dikke) auto. Maar het is natuurlijk wel erg fijn om jezelf te verwennen met een BMW uit de 5-Serie. Een zogeheten dikke BMW, want zo wordt er sinds jaar en dag tegen deze auto’s aangekeken. Toch kon je ooit voor een tamelijk bescheiden 5 kiezen. Er was speciaal voor markten als Nederland een 518i. Grappig genoeg werden die hoogst zelden zonder type-aanduiding (een optie zonder meerprijs) afgeleverd…

Heden ten dage zijn bijna alle 5-series ‘bescheiden auto’s’; net als die 518i van toen, zijn het namelijk bijna allemaal (TwinPower) viercilinders met ‘twin scroll’ turbotechniek. Zelfs de 530i moet het doen met een vierpitter. Die heeft dan weliswaar 252 pk, maar biedt uiteraard niet dat luxueuze, weldadige zes-in-lijn geluid. Het is een ronduit saaie motor, die behalve een handvol extra ‘TwinPower’ eigenlijk niks extra’s heeft ten opzichte van de (vanaf de zomer leverbare) 520i met 184 pk. Dat ‘gewisse Etwas’ heeft de 530d wel, want dát is een zescilinder met soevereine, rustgevende scheepsdiesel-sound en karrevrachten koppel (620 Nm). Wie een benzine drinkende zespitter wenst, moet nog verder hogerop in het gamma naar een 540i (die nog niet zo heel lang geleden een geweldige vierliter V8 had…). Dan heb je dankzij een setje turbo’s weliswaar 340 pk onder de rechtervoet, maar dat wil helaas nog steeds niet zeggen dat je – zelfs al heb je een M-sport pakket aangevinkt – in een daadwerkelijk sportieve & scherpe auto rijdt. Want hoewel deze 5-serie in vrijwel alle opzichten een welhaast perfecte automobiel is, moet worden vastgesteld dat het typische BMW-gevoel langzaam maar zeker naar de achtergrond verdwijnt.

Bonus
Gelukkig is de nieuwe 5 een erg mooie auto geworden, bijna sexy, met spanning in het plaatwerk. De Touring is minstens even fraai als de sedan, met extra laadruimte en veelzijdigheid als bonus. Dat vergt een stevige extra investering van 5 mille, maar wie bij BMW winkelt moet de kale prijzen (57 respectievelijk 62 mille voor een 520i) sowieso meteen vergeten. Zeventig á vijfenzeventig mille ben je minstens kwijt, maar dan heb je ook het allerbeste op het gebied van (relatieve) zuinigheid, ergonomie, multimedia, connectiviteit en hulpsystemen. ‘Zelf rijden’ (en inparkeren…) kan deze BMW bovendien even goed als een Tesla en de MB E-klasse. 

Dus…
Het zal wel (weer) een bescheiden en zakelijk zeer verantwoorde 520d (Touring) worden. Maar dat is helemaal niet erg hoor, dat is een overheerlijke auto. En voor de zon- en feestdagen neem je er gewoon een gebruikte M3 (E90/E46) bij.





hi