img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Nissan LEAF: waar wacht u nog op?

Tsja, Nissan had het misschien een beetje hoog in de bol toen ze alweer zeven jaar geleden op de markt kwamen met een ‘Leading Environmentally-friendly Affordable Family car’. Dat is namelijk waar het (ietwat gezochte) acroniem LEAF voor staat. Maar met de wijsheid van nu hadden ze destijds wél een punt. Nu introduceren ze namelijk de opvolger van de LEAF, die we voor het gemak met LEAF II zullen aanduiden. En deze LEAF II zet de concurrentie in de inmiddels snel groeiende wereld van de EV’s wederom op achterstand. Jazeker, Volkswagen zegt de komende jaren 70 miljard euro te gaan investeren in elektrische auto’s, de productie van de Tesla Model 3 had inmiddels op volle toeren moeten draaien en de Opel-dealers anticipeerden reeds op een klapper á la PHEV (waar de Mitsubishi-dealers mee zijn binnengelopen). Maar de realiteit is dat bijvoorbeeld de elektrische Golf vrij duur is en nogal matig presteert, dat Tesla grote (productie)problemen heeft en dat Opel de toch óók 50k kostende Ampera-e vooralsnog niet of nauwelijks kan (of wil?) leveren.

De beste mix
Okay, die LEAF II heeft niet de actieradius van 500 kilometer die Opel belooft (in real life 350-400 kilometer), maar doet er niet veel voor onder met 380 km. In de keiharde echte wereld zal dat tegen de 300 kilometer zijn, maar dat is alleszins bruikbaar. Dankzij de 110 kW zijn de prestaties prima (0-100 in 8,6 seconden, topsnelheid 145 km/h) en er komt eind volgend jaar een nog krachtiger uitvoering. Feit is, dat de LEAF II overduidelijk de beste mix biedt van praktische bruikbaarheid (kofferruimte 435 liter!), prestaties en prijs. Want met 35 mille is deze middenklasser dermate betaalbaar dat niemand meer met droge ogen kan zeggen dat elektrische auto’s te duur zijn. Dat ze te lelijk zijn trouwens ook niet meer; de LEAF II ziet er zonder meer even smakelijk uit als conventionele concurrenten. Om niet te zeggen: tamelijk gewoontjes. Maar dat is juist een (gunstig) teken des tijds. Op weg naar 2030 (wanneer er uitsluitend elektrische auto’s verkocht mogen worden in Nederland…), zullen elektrische auto’s gestaag zo gewoon mogelijk moeten worden.

Dus…
Degenen die simpelweg om de goede redenen elektrisch willen gaan rijden en die niet zo nodig een elektrische auto hoeven waarmee je van de daken schreeuwt dat je slim, succesvol, vooruitstrevend en ‘milieubewust’ bent (en vooral dat je geen vaste parkeerplek in de binnenstad hebt…) stappen komend voorjaar vrolijk in een LEAF 2.Zero met metallic lak in de kleur ‘Spring Cloud’.

 

 

hi