img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Bright column: Tussen waan & werkelijkheid

Als door de bliksem getroffen zat ik in m’n luie stoel afgelopen weekend. Want er stond een hoogst opmerkelijk bericht in de krant: ‘Dyson ontwikkelt een elektrische auto’. De producent van zakloze cycloonstofzuigers, handendrogers, veel te dure föhns en dergelijke, is voornemens ruim twee miljard euro te investeren in een elektrische auto die in 2020 reeds op de markt zou moeten verschijnen. Vooral omdat de inmiddels 71-jarige meneer Dyson zegt daartoe op geen enkele manier samen te gaan werken met een autofabrikant, is mijn belangstelling gewekt. Sterker nog: ik ga zo’n Dyson kopen. Want ik ben al bijna 20 jaar een zeer tevreden gebruiker van Dyson stofzuigers. Als je zo’n geweldige stofzuiger kunt uitvinden en produceren, dan moet het met die auto ook helemaal goed komen. 
Een auto van Dyson is tevens een oplossing voor wie moeite heeft met het vinden van de juiste mindset voor het rijden in een elektrische auto. Het heeft gewoon niks meer met een auto te maken; je hebt daardoor dus geen last meer van heimwee naar échte auto’s. Iets waar je tóch altijd een beetje last van houdt als je bijvoorbeeld in een BMW i3 rijdt. Dan blijf je toch hangen in dat onoverwinnelijke gevoel dat een 335d je gaf. Rijdend in je Dyson bedenk je gewoon hoe fijn het is om straks je huis te stofzuigen met die andere Dyson. 

Intussen wordt er in de media (die hebben immers overal de schuld van tegenwoordig…) gedaan alsof de diesel al dood is, terwijl er in Europa 37 miljoen auto’s met dieselmotor rondrijden en de helft van de nieuw verkochte auto’s een diesel is, mede door de lage accijnzen op diesel in diverse landen. In Nederland leaseland is de diesel na het wegvallen van alle fiscale voordelen merkbaar minder gewild, om over de ‘milieuvriendelijke’ plugin-hybrides maar te zwijgen. Behalve door Porsche, Volvo en straks wellicht ook Range Rover (met de zojuist gepresenteerde Sport P400e) worden er vrijwel geen auto’s met zowel een stekker als een brandstofdop meer afgeleverd. Feit is, dat diesels thans niet meer zo heel veel zuiniger zijn als de nieuwste benzinemodellen. De in de ACEA verenigde autofabrikanten houden het toch nog op 15-20 procent minder CO2-emissie voor de diesel. Reden waarom met name de Duitsers bij monde van Mercedes-topman Dieter Zetsche vastbesloten zijn voorlopig door te gaan met (zo schoon mogelijke…) diesels; anders zouden de ambitieuze klimaatdoelen niet te realiseren zijn. 

Het is enigszins een PR-oorlog aan het worden, waarbij een beetje demagogie niet wordt geschuwd door de diverse partijen. Zo heeft de tamelijk groene Brusselse Transport & Environment uitgerekend dat de ‘well to wheel’ CO2-emissie over de levensduur van een gemiddelde auto bij een diesel juist 2,7 ton hoger zou uitvallen dan bij een benzineauto. Daarbij hebben ze die diesel wél 7.000 km meer laten rijden (omdat diesels uitnodigen tot meer rijden…) en blijkt de 5% bijmenging van biodiesel ineens ook al niet goed meer voor het milieu en/of het klimaat. Overigens zijn er inmiddels talloze soortgelijke berekeningen gemaakt voor elektrische auto’s waaruit meestal zonneklaar blijkt dat de totale CO2-emissie van EV’s min of meer vergelijkbaar is met die van ‘fossiele’ auto’s. Misschien moet we ons zo langzamerhand iets minder blind staren op CO2-emissie…



hi