img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Bright Column: Over (on)betrouwbare partners…

Wij van Bright Lease doen te allen tijde ons uiterste best een betrouwbare partner voor onze klanten te zijn. Hoe moeilijk dat soms door allerlei omstandigheden waar we zelf geen grip op hebben ook moge zijn. Recentelijk is helaas weer eens gebleken dat onze overheid niet altijd een betrouwbare zakenpartner is. Dat heeft waarschijnlijk iets te maken met het simpele gegeven dat een overheid geen klanten heeft (hoewel ze ons dat soms wél willen doen geloven…), maar onderdanen. En in het woord ligt het al opgesloten; de onderdanen dienen onderdanig te accepteren wat de overheid over ze uitstort. Zoals (fiscale) wetgeving inzake auto’s. Tesla-rijders kunnen daarover meepraten. Wiebes zei 3 jaar geleden nog dat de fiscale stimulering voor nul-emissie voertuigen behouden zou blijven. Hij sprak de halve waarheid, zo blijkt nu. Want die ‘dure auto’s voor de happy few’ moeten we nu ineens kennelijk niet al te zwaar ‘subsidiëren’. Daarom moet er straks over alles wat een elektrische auto meer dan 50k kost de volle mep (22%) aan bijtelling afgerekend worden, hetgeen dus grofweg minstens een mille of 5 per jaar zal schelen. Daar komt nog een aanpassing in het zogeheten overgangsrecht bij, die met name voor tweedehands Tesla’s bijzonder nadelig zal uitpakken. Het zal ertoe leiden dat ook deze categorie fiscaal bevoordeelde auto’s (die de fiscus dus veel geld hebben ‘gekost’ in die zin dat er minder belastingopbrengsten waren) naar het buitenland worden geëxporteerd. Inderdaad: net als al die hybride auto’s, al dan niet voorzien van een stekker. De taxi-branche in de voormalige Oostbloklanden zegt lachend: ‘dankoewel’. 



In het kader van de nieuwe (WLTP) methoden om tot een ietwat realistischer opgave van het brandstofverbruik/CO2-emissie te komen, verklaarde het ministerie van Financiën onlangs plechtig dat zulks niet mocht leiden tot prijsstijgingen. Jaja, dachten we toen al. Eerst zien, dan geloven. Want deze belofte was enigszins ongeloofwaardig in het licht van het feit dat de registratiebelasting van auto’s thans volledig is opgehangen aan de CO2-emissie. Dat zou dus betekenen dat – analoog aan de WOZ-belasting – het tarief verlaagd zou moeten worden naarmate de waarde van het onroerend goed stijgt. En u raadt het al, dat is dus (nog) niet (voldoende) gebeurd. Daardoor zagen sommige importeurs/merken zich genoodzaakt de prijzen (soms met duizenden euro’s) te verhogen, terwijl anderen dat (nog) niet deden. Voorts ontstaan er leveringsproblemen doordat sommige modellen (na de nodige technische aanpassingen…) niet op tijd opnieuw gehomologeerd kunnen worden. Als de voorraadauto’s uitverkocht zijn, houdt het even op voor dit jaar. Onzekerheid dus qua prijzen én levertijden. 

Dan hebben we verder nog te kampen met diesel-problematiek door allerlei verwarrende berichten van plaatselijke overheden. Het eventuele weren van (oudere) diesels uit de binnensteden in verband met de normen voor fijnstof en het dieselschandaal – dat feitelijk door de nationale overheden en ‘Brussel’ is veroorzaakt – zorgt ervoor dat de diesel thans stevig in het verdomhoekje zit. Er moet zo langzamerhand rekening gehouden worden met een hogere afschrijving op dieselauto’s, hetgeen het omslagpunt diesel/benzine in het voordeel van benzine doet opschuiven. Stevig in de lift zitten de volledig elektrische auto’s en óók dat leidt weer tot leveringsproblemen. Die wij dan weer op passende wijze voor onze klanten proberen op te lossen. Kortom; het zijn weer b(l)oeiende tijden!


 

hi