img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Mercedes A-Klasse: (radicaal) anders denken!

‘Just like you’, is de slogan waarmee Mercedes-Benz de nieuwe A-Klasse neerzet. En die boodschap is op niet mis te verstane wijze gericht aan jongeren. Jongeren die lang getwijfeld hebben of dat rijbewijs nou écht wel nodig was en die in aanleg eigenlijk nauwelijks in auto’s zijn geïnteresseerd. Maar diezelfde jongeren zijn wél statusgevoelig; ze Instagrammen zich een ongeluk. Wie een beetje heeft opgelet de laatste tijd moet het zijn opgevallen dat zich een jaloersmakende verjonging heeft voltrokken onder Mercedes-rijd(st)ers. Met een frisse ontwerpstijl en met rockster/coureur Lewis Hamilton heeft ‘Das Haus’ de oubolligheid definitief van zich afgeschud. Eerlijk gezegd is de nieuwe A-Klasse niet bijzonder opzienbarend qua uiterlijk, maar het interieur is dat des te meer. Het heeft een allure die onvergelijkbaar in deze klasse is en het vertoont qua dashboard grote overeenkomsten met dat van de E- en de S-Klasse met die fraaie schermen. In die (ten dele optionele) schermen zit hem de crux; jongeren die ‘vergroeid’ zijn met schermen, swipend door het leven gaan en alles aan ‘Siri’ vragen, zullen zich meteen thuis voelen in deze auto. De ‘Human Centered Interface’ zorgt voor een revolutie in het bedienen van (bijna) alle functies van de auto. Je roept ‘Hey Mercedes, zoek een veganistisch restaurant voor me’, en je krijgt ze inclusief recensies op het scherm. Dat is (voor even dan…) uniek in de autowereld.
De duurdere Mercedessen krijgen dit later pas. Waarmee Mercedes-Benz er dus blijk van geeft radicaal anders te zijn gaan denken (‘bottom up’) om degenen die het meest aan dergelijke gadgets en totale connectiviteit hechten, zo vroeg mogelijk aan zich te binden.

Geen gevoel
Een ander gevolg van de trendbreuk met hoe het altijd ging in de autowereld, zijn de niet bepaald wereldschokkende rijeigenschappen van de nieuwe A. Alleen de dikke versies hebben nog een mooie (dure) onafhankelijke achterwielophanging. ‘Otto Normalverbraucher’ moet het met een simpel torsie-asje doen. Dat is trouwens helemaal geen probleem, maar het laat wél zien waar het tegenwoordig om gaat: ‘more style, less substance’. Wél (eigenlijk best wel…) erg: er zit hoegenaamd géén gevoel in de besturing. Maar ook dat zal voor de doelgroep geen enkel probleem zijn. Je PlayStation gaf ook geen (of hooguit artificiële) feedback. Jonge mensen verwachten feedback over hun professionele performance, niet van de stuurinrichting in hun auto. Verder is de nieuwe A-Klasse wederom niet de meest ruime en praktische auto in zijn klasse, maar daar zal de beoogde clientèle waarschijnlijk evenmin van wakker liggen…

Dus…
Vraag maar aan Siri waar de Mercedes-dealer is en maak een proefrit. Oh nee, dat rijden is niet belangrijk. Ga (of blijf…) achter je laptop zitten een configureer een A die helemaal ‘you’ is!




 

hi