img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Volvo XC40: gewoon een goed gevoel

Scandinavische meubels, Scandinavisch eten (bereid met hooi en mos…); het is nog steeds bijzonder hip. Volvo zit óók lekker in die flow, al wordt de stroom van nieuwe modellen tegenwoordig gefinancierd door het Chinese moederconcern Geely. Zo is het ‘schaalbare’, gloednieuwe platform waar de XC40 op is gebaseerd, tevens bedoeld voor diverse Chinese modellen. Het is bovendien heel slim ontworpen, want tevens geschikt voor een hybride- en een volledig elektrische variant van de XC40. In den beginne moeten we het echter doen met twee traditionele motorvarianten, de D4 AWD (190 pk) en de T5 AWD (247 pk). De ‘dikke’ motorvarianten met vierwielaandrijving dus, die daardoor al weer bijna 60 mille kosten. Stevige prijzen, die gevoelsmatig te dicht tegen die van de XC60 aan schurken. Het lijkt daarom reëler om de XC40 als een stijlvolle ‘softroader’ i.p.v. als een ‘offroader’ te beschouwen en je te beperken tot een voorwiel aangedreven T4 met de 190 pk viercilinder benzinemotor. Ja, de onvermijdelijke driecilinders zijn straks leverbaar in de T3-/D3-instapmodellen (156 en 150 pk) vanaf 40 mille, maar dat is natuurlijk toch een ietwat magere motorisering voor een ‘verwenauto’ als deze behoorlijk prijzige Volvo.

Premium genoeg?
De vraag bij deze ‘instap’-SUV van Volvo moet óók (of juist?) zijn: is het allemaal wel ‘premium’ genoeg? Oftewel: voel je je voldoende verwend in/door de XC40? Nou, best wel. Je wordt omsloten door een interieur dat dezelfde sfeer oproept als in de XC60/90 en de auto voelt groter/volwassener aan dan je afgaand op de buitenmaten en zijn positionering zou verwachten. Alleen aan een paar relatief onbelangrijke afwerkingsdetails zou een ‘zeikerd’ kunnen aflezen dat het nét geen topniveau is, maar de XC40 maakt dat goed met weldoordachte functionaliteit, erg goede stoelen, een prima (bagage)ruimteaanbod en een volledig digitaal instrumentenpaneel benevens een state-of-the-art touchscreen in de middenconsole. Bovendien ziet de XC40 er geheel in lijn met de andere Volvo-modellen gelikt & lekker uit zonder opzichtig te zijn. Hij geeft je gewoon een goed gevoel, als je hem op de oprit ziet staan. Is dat goede gevoel er dan ook tijdens het rijden? Wél als je geen sportieve aspiraties hebt; de XC40 voelt nogal zwaar aan en laat zich niet verleiden tot escapades. Hij luistert braaf naar de commando’s van de bestuurder (m/v) en biedt te allen tijde een bevredigend comfort. Daarnaast heb je in een Volvo altijd het idee dat je in een veilige, rustgevende ‘cocon’ onderweg bent en dat de elementen geen vat op je hebben. Code geel of code rood, jij geniet onderweg naar huis en haard van het avondrood.

Dus…
Laat zo’n X1 of een Q3 lekker links liggen/rijden; jij bent een beschaafd mens en je kiest voor rust, veiligheid en enige discretie.





  

hi