img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Hyundai Kona: nét iets leuker dan een Arona!

Pardon? Ja, we zitten – het is helaas onvermijdelijk – weer even in de Crossover-fase. En we bouwen het qua prijs langzaam op. Zo gaan we nu richting de 30.000 euro met een (rijk uitgeruste) Hyundai Kona 1.0 T-GDI Premium, die bijvoorbeeld nét iets leuker is dan een directe concurrent als de Seat Arona. Ter bepaling van de gedachte: die Arona zit onder de Ateca en is dus ook iets kleiner dan de VW T-Roc. Laatstgenoemde komt meer in de buurt van iets als de Volvo XC40, waar we het de volgende keer over gaan hebben. Hoewel, het zou ook kunnen zijn dat we die (behoorlijk prijzige…) Volvo lekker overslaan en de Jaguar E-Pace gaan bespreken.
Hoe dan ook, de Hyundai Kona ziet er bijzonder smakelijk uit met z’n 18 inch wielen. En dat is nodig ook, want qua design leek Kia de laatste tijd een streepje voor te hebben op het zustermerk. Ook qua verkoopaantallen presteerde Hyundai vorig jaar beneden verwachting, maar het tij lijkt nu te keren met deze eigenzinnig/sportief gestileerde Kona. Het is ook heus wel een echt SUV-je, in die zin dat hij (in tegenstelling tot de Kia Stonic) met vierwielaandrijving leverbaar is.

Bijna een beetje verwend…
Velen zullen zich in dat licht afvragen of een één liter driecilinder (uiteraard met een turbootje erop) wel een serieuze motorisering is voor zo’n auto. Welnu, het gaat. Het houdt dus niet over, met die 120 pk. Vooral vanuit lage toerentallen heeft het torretje er een beetje moeite mee, hetgeen dan weer niet helemaal correspondeert met het tamelijk sportieve weggedrag. Hyundai heeft voor een vrij stevige vering gekozen en dat heeft uiteraard zijn weerslag op het rijcomfort op de wat minder goed geplaveide wegen. De goede verstaander heeft evenwel reeds begrepen dat er dus wel degelijk enig stuurplezier is te beleven in de Kona. Daar komt bij dat je al met plezier plaatsneemt achter het stuur van deze Hyundai; interieur & dashboard zien er fraai uit, met verrassende kleuraccenten en het zitcomfort (ook achterin) is prima. Lederen bekleding en stoelverwarming zijn zelfs standaard. Het klinkt misschien gek, maar je voelt je bijna een beetje verwend in deze toch echt niet al te dure compacte SUV. Zéker qua ‘ik-voel-me-lekker-ietsje-verheven-boven-de-anderen-gevoel’ scoort de Kona erg goed gezien zijn toch vrij bescheiden formaat.

Dus…
Kijk misschien heel even naar (zoiets als) een Seat Arona. Ga vervolgens naar de Hyundai-dealer en kies vooral een lekker opvallend kleurtje, want je mag of wil echt gezien worden in je Kona. Anders zou je wel een gewone auto kiezen. Maar wat is dat dan eigenlijk tegenwoordig?



hi