img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Dacia Duster: niet alleen voor je (avontuurlijke) zuster!

Je associeert een Dacia Duster onwillekeurig met (buiten begint bij) Bever. Je weet wel, waar je mensen ziet met gezonde blosjes op de wangen en Teva-sandalen of stevige wandelschoenen aan de voeten. Zij hebben niet zo veel met auto’s en kiezen heel rationeel een functioneel (voordelig) vervoermiddel. Daarmee gaan ze dan graag een beetje buiten de gebaande paden om de stormvaste tent voor een paar dagen op te zetten. Daartoe is óók deze vernieuwde Duster weer leverbaar met vierwielaandrijving, maar dat kost 3 mille extra en daarmee schiet deze Dacia dan zijn doel(groep) gelijk een beetje voorbij. Bovendien heeft de Duster eigenlijk helemaal geen vierwielaandrijving nodig, omdat ‘ie door zijn riante bodemvrijheid (21 centimeter!) sowieso heel behoorlijk uit de voeten kan in het terrein. Daarbij helpt het ook dat de Duster lekker lange veerwegen heeft, waardoor diepe kuilen relatief soeverein ‘genomen’ worden. Sowieso merk je dat het onderstel is ontwikkeld met het oog op het verre van optimale plaveisel in zijn thuisland (Roemenië). De hele auto ademt een robuustheid/soliditeit die daar (en ook in de Ardennen…) goed van pas komt.

Verfrissende doelmatigheid
Door de nieuwe styling oogt de Duster nóg wat steviger/stoerder dan z’n voorganger, met een iets hogere taillelijn, mooie ‘uitgebouwde’ wielkasten, doeltreffende details en LED-koplampen. Het interieur en het dashboard kenmerken zich nog steeds door een verfrissende doelmatigheid, maar de allergoedkoopste kunststoffen hebben het veld moeten ruimen en vooral de stoelen zijn sterk verbeterd. Het resultaat is, dat alleen verwende nesten en anderszins over het paard getilde figuren zich (ernstig) te kort gedaan zullen voelen in de Duster. We verwijzen in dit verband met plezier naar de grappige commercial, waarin een ‘Gooise vrouw’ zeer verontwaardigd reageert als ze de prijs hoort. Welnu, zó scherp geprijsd als toen is de Duster niet meer, maar hij zit toch nog nét onder de 20 mille. Dan hebben we het over de TCe125 (met een 1,2 liter turbotorretje), die adequaat is gemotoriseerd en die stiller is dan voorheen omdat er (na klachten van berijders…) extra aandacht aan de geluidsisolatie werd besteed.

Wellicht is het een idee nog een paar maanden te wachten tot de 1,6 liter BiFuel uitvoering leverbaar is, want dan profiteer je van een nóg iets scherpere prijs én een extra grote actieradius: altijd handig voor avonturiers. Daarnaast is rijden op autogas ‘groener’ dan op benzine, dus dat geeft echte buitenmensen uiteraard een extra goed gevoel.

Dus…
Wie zich durft te vereenzelvigen met de uitstraling van een no-nonsense merk als Dacia en dit jaar bescheiden wil beginnen (maar wél lekker in een SUV-achtige auto wil rijden…) zegt: ‘Doe mij maar een Duster’!

 

 

 

 

hi