img-9-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Bright column: Party like it’s 1999!

Prince is helaas niet meer onder ons, maar de economie groeit weer met zo’n drie procent per jaar, je kunt in de grote steden (als je daar nog een huis kunt betalen…) in de betere restaurants niet meer terecht zonder reservering, we betalen grif vijf euro voor een goede kop koffie én gokken een beetje met cryptovaluta. En alles wat wielen heeft en ook maar in de verste verte op een SUV of SAV lijkt, vliegt de showroom uit als kurken uit champagneflessen. Wat is hier aan de hand? Welnu, het geld is bijna gratis en de bomen lijken wederom tot in de hemel te kunnen groeien.

Qua auto’s zijn er twee ontwikkelingen die diametraal tegenover elkaar lijken te staan. Enerzijds begint er serieuzere belangstelling te ontstaan voor elektrische auto’s en zitten met name de dikke diesels in het verdomhoekje (Porsche durft de Panamera even niet met de V8-dieselmotor te leveren…), anderzijds rijden we het liefst rond in relatief onzuinige SUV-achtige auto’s. Die dingen zijn eigenlijk allemaal een tikje te zwaar en ze hebben een hogere luchtweerstand dan normale auto’s, maar we vallen er als een blok voor. Met een beetje psychologie van de koude grond moet dat toch te verklaren zijn zou je zeggen, maar dat valt tegen. Want waarom zou je in ’s hemelsnaam een BMW X3 prefereren boven een 3 Touring of een 3 Gran Turismo (desnoods met vierwielaandrijving)? Omdat de hoogte een gevoel van macht/superioriteit geeft? Omdat de terreinwaardigheid appelleert aan de hang naar avontuur en daarbij onoverwinnelijkheid suggereert? Zou kunnen. Maar waarom flankeert BMW zo’n X3 dan nog door een X2 en een X4? Omdat we niet meer willen/kunnen kiezen tegenwoordig. Je ziet het ook bij restaurants. Die doen het alleen slimmer dan autofabrikanten; ze stellen een ‘menu van de markt’ samen en iedereen is blij.

BMW bijvoorbeeld, serveert een Gran Coupe voor wie een coupé mooi vindt, maar niet radicaal voor een échte (tweedeurs) coupé durft te kiezen, een Gran Turismo voor wie eigenlijk een Touring zou moeten nemen, maar die weer te veel op een stationwagon vindt lijken, een X2 voor wie een X1 net te min is, maar een X3 weer te eh… X3 en een X4 toch iets te veel een proleten-bak. Wat dan te denken van de Lamborghini Urus? Eerst een auto ontwikkelen die niets op het circuit te zoeken heeft en er dan tóch een record mee willen rijden op Nürburgring. We willen het kennelijk ‘allemaal’! Want Lamborghini bouwt een nieuwe fabriek om 3.500 van die dingen per jaar te kunnen produceren (evenveel als ze thans ‘normale’ Lambo’s per jaar bouwen).

Duss…
Is het prosecco, cava, sekt of toch champagne geworden? En indien champagne, een extra brut, een brut, een demi-sec of misschien wel een peperdure millésime? Wij hopen die laatste, omdat u er daarmee blijk van geeft een héél specifieke smaak heeft te hebben en precies te weten wat u wil (qua champagne)…

Een goede jaarwisseling en een gezond en succesvol 2018!

 

 

hi