img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Kia Picanto: lekker pittig?

De gehaktstaaf als snack (Picanto) staat zonder meer bekend als (lekker) pittig, maar geldt dat nog steeds voor deze nieuwe kleine Kia? De vraag is gerechtvaardigd omdat Kia het in kekke kleuren gepresenteerde autootje in de advertentiecampagne ooit aanprees als ‘lekker pittig’. Overduidelijk refererend aan de manier waarop vrouwen doorgaans een auto beschrijven waar een fatsoenlijke motor (alles met minimaal 60 pk…) in zit. De campagne (en het autootje) sloeg aan; al bijna zeven jaar weet de Picanto zich welhaast constant in de top-3 van bestverkochte auto’s in Nederland te handhaven. In harde cijfers; circa 10.000 stuks per jaar. Mede dankzij de bekende zeven jaar garantie die Kia geeft. Voor mensen die in deze prijsklasse (10 tot 15.000 euro) winkelen is dat van doorslaggevend belang bij de aankoop van een auto; ze kunnen zich simpelweg geen financiële tegenvallers veroorloven.

Geen pretenties!
Qua investering is het bij de nieuwe Picanto óók nog steeds goed te overzien; de prijzen voor de ‘normale’ versies met 1.0 liter motor (67 pk!) gaan van 12 tot 16.000 euro. Alleen wie een automaat (met 1,2 liter torretje) of de GT met 100 pk wil zal ietwat dieper in de buidel moeten tasten. Maar dat raden we zonder meer af. Een Picanto is een Picanto en daar moet je niet iets pretentieuzers van trachten te maken. Bovendien zijn die 67 paardjes van het fijne, stille motortje daadwerkelijk voldoende voor dit karretje. Vooral ook omdat Kia niet in de verleiding is gekomen de Picanto een maatje groter (en dus zwaarder) te maken. Dat is vooral ook verstandig omdat mensen een Picanto kopen omdát het een kleine auto uit het A-segment is (maximaal circa 3,5 meter). Uiteraard is er wel weer wat geschaafd teneinde hier en daar een centimetertje extra binnenruimte te scheppen. Ook de bagageruimte (nu 255 liter!) is weer iets gegroeid en heeft zelfs een verstelbare laadvloer. Het hele interieur is bovendien keurig afgewerkt en doet zeker niet onder voor dat van een VW Up! Eigenlijk is het zelfs aanzienlijk gezelliger en vanaf het derde uitrustingsniveau zit er een fraai multifunctioneel stuurwiel in. Nog meer goed nieuws: wie aan dat stuur draait, zal merken dat de nieuwe Picanto aanzienlijk prettiger stuurt dan de vorige: directer en met een beter gevoel. Ook de wegligging en het comfort zijn prima op orde. Zozeer zelfs, dat het bepaald geen straf is om je frequent in het (stads)verkeer te begeven met deze kleine Kia.

Is dit dus…
…nog steeds een euhh, damesauto? Tsja, wij van Bright branden ons liever niet aan de hele ‘gender’ discussie (om over het LGHBT-gebeuren maar helemaal te zwijgen), maar als het fenomeen ‘secretaresse’ niet vrijwel uitgestorven zou zijn, zouden ze zonder twijfel bijna allemaal in een Kia Picanto met een kek kleurtje rijden.

 

hi