img-6-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Opel Insignia: budget-premium…

Wat is dat toch met grote Opels? Je weet dat iemand die een Mondeo, Passat, Suberb of een Talisman rijdt, de apenrots ook nog nog niet helemaal tot bovenaan heeft beklommen, maar een Insignia was/is toch altijd nog net ietsje sneuer. Onwillekeurig doet zo’n auto je altijd denken aan het tragische toneelstuk ‘De dood van een handelsreiziger’, horloges met inscriptie (uitgereikt na 25 dienstjaren) en scènes uit ‘Debiteuren Crediteuren’. Terwijl zo’n Insignia werkelijk in niets onderdeed voor z’n gedoodverfde concurrenten. Nu (net nadat Opel door PSA is overgenomen…) is er dan een nieuwe Insignia. En die komt in twee gedaanten met nogal veelbelovende aanduidingen. De sedan (of eigenlijk meer een coupé-achtige hatchback) heeft de naam Grand Sport meegekregen en de stationwagon gaat door het gewone leven als Sports Tourer. Er was een tijd dat Opels waar een koelkast (sjieke mensen spreken over een ijskast…) in paste ‘Caravan’ heetten, maar daar red je het tegenwoordig niet meer mee, zoveel is duidelijk. Opel redde het in het recente verleden wél, door auto’s met een stevige standaarduitrusting aan te bieden voor een prettige prijs. Vergeet niet dat er mede dankzij deze strategie bijna een miljoen Insignia’s zijn verkocht, maar toch lijkt Opel met dit nieuwe model andere ambities te hebben. 


Forse & fraaie verschijning
Het is nog even afwachten wat PSA precies voor ogen heeft met deze toevoeging aan het toch al tamelijk omvangrijke modellen-portfolio, maar we kunnen ongestraft vaststellen dat het een even forse (bijna 5 meter lang!) als fraaie verschijning is. Waarbij het goede nieuws is, dat de altijd wat zware Insignia 150-175 kilogram is afgevallen. Dat is vooral goed nieuws voor de motoren, traditioneel niet bepaald het allersterkste punt van GM-producten. Want er zijn weliswaar een tweeliter BiTurbo diesel met 170 pk en een 260 pk sterke vierwielaangedreven benzine-uitvoering, maar de Nederlandse ‘handelsreiziger’ zal het doorgaans moeten doen met een 1.6 liter diesel (110 of 136 pk) of de nieuwe, edoch weinig inspirerende anderhalve liter viercilinder turbo-benzinemotor (140 of 165 pk). Dan valt er aan het goed afgestemde onderstel méér plezier te beleven. Aan het mooie, ruime interieur en de fijne stoelen ook trouwens. Het dashboard is qua ontwerp zelfs erg mooi, maar de gebruikte kunststoffen verraden dat er (te) goed op de centen is gelet. Hij haalt het afwerkingsniveau van een Passat bij lange na niet, om maar te zwijgen van de échte premium-modellen. En tóch zal ook deze Insignia weer goed verkopen. Tenslotte voert de chique modezaak OGER ook een heel betaalbaar modelabel (RED). 

Dus…
Durf jezelf ook eens in een Opel van een mille of 35 te vertonen. Je schijnt hem (tegen een flinke meerprijs…) binnenkort zelfs in elke gewenste kleur te kunnen bestellen!






hi