img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Column: Gaan we weer lekker benzine drinken?

Ja, daar begint het wél op te lijken, want het dieselaandeel in de verkopen van personenauto’s is duidelijk aan het dalen. En de (stekker)hybride lijkt eigenlijk zo goed als dood. Niet dat we dáárdoor weer meer benzine tot ons gaan nemen, want dat deden we met onze (niet consequent ingeplugde en dus gemiddeld 1 op 10 rijdende) hybride sowieso wel. Maar de diesel zit duidelijk in het verdomhoekje, vooral door het gedoe met sjoemeldiesels en het politieke onvermogen en/of de onwil om er iets aan te doen (de Europese commissie heeft recentelijk een voorstel verworpen om te komen tot een onafhankelijk EU-agentschap om de nationale keuringsinstanties - zoals onze RDW - te controleren…). Eén en ander weerhoudt met name de Duitse overheid er overigens niet van binnenkort zeer hoge eisen te stellen aan diesels die nog toegang krijgen tot de binnensteden. 

Intussen blijft het aandeel van de volledig elektrische auto stabiel op een niet bepaald wereldschokkende 1 procent van de totale verkopen. Toch hebben we voldoende redenen om aan te nemen dat dit segment(je) langzaam maar gestaag zal groeien. Want er komen meer middenklassers met een prijs van ruim onder de halve ton en met een zeer acceptabele actieradius op de markt. Daarentegen is de groei er bij de (stekker)hybrides dus definitief uit. Sterker nog, sinds er ‘gewoon’ 22 procent bijtelling geldt voor deze auto’s, is deze markt min of meer ingestort. 

Hoezeer fiscale incentives de automarkt hebben beïnvloed (of uit z’n evenwicht gebracht), blijkt uit het feit dat op het hoogtepunt in 2015 bijna 10 procent van de nieuw verkochte auto’s een hybride was. Een jaar later (toen de bijtellingsregels flink waren aangescherpt) was het al minder dan 5 procent. En ten bewijze van de stelling dat de hybride dood is, vermelden we hier het aantal hybrides dat in de eerste 2 maanden van dit jaar is verkocht: 211. Dat is een schamele 0,3 procent van de markt. Daarbij zou ter ‘verdediging’ aangevoerd kunnen worden dat er thans nog bijna drieduizend van die dingen op voorraad staan omdat ‘de branche’ eind vorig jaar wellicht nog ietwat te enthousiast inkocht (en uiteraard ook registreerde om de aanstaande eigenaren nog van 15% bijtelling te kunnen laten profiteren). Een tamelijk veelzeggend detail in deze ontwikkeling is, dat de hybriden in de hogere prijsklasse (met name dikke SUV’s…) nog het minst te lijden hebben gehad onder de ‘normalisering’ van de (lease)automarkt. Over lekker benzine drinken gesproken: de Panamera 4 E-Hybrid is even krachtig als een 4S, maar dik 20k goedkoper dankzij het ‘lage’ brandstofverbruik…


hi