img-11-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Nissan Micra: een klein mirakel

Wie de Bright-column over promiscuïteit in de autowereld heeft gelezen, was reeds gewaarschuwd inzake deze nieuwe Micra. Nissan kreeg een Clio-bouwpakket van partner Renault en maakte er een betere auto van dan Renault zelf. Is dat raar? Toch wel een beetje, maar een enorme verrassing is het niet voor ons. Wij weten namelijk al sinds de lancering van de Primera begin jaren negentig dat ze bij Nissan heel goed bijzonder saaie, maar tegelijkertijd bijzonder goed rijdende auto’s kunnen bouwen. En laat deze Micra nu óók een bijzonder scherp/spannend gelijnd autootje zijn dat én mooier afgewerkt is én beter/leuker rijdt dan een Clio. Maar eerst even terug naar de vorige Micra’s, zoals bijvoorbeeld dat ‘bolhoedje’. Want daar kon je als volwassen vent écht beter niet in gezien worden. Zelfs als je zei dat het de auto van je vrouw/vriendin was werd je enigszins meewarig aangekeken. Die situatie was eigenlijk alleen maar te redden door te zeggen dat je voor zon- en feestdagen een GT-R in de garage had staan. Nu is alles anders, want hoewel de Micra nog steeds een zogeheten B-segmenter is (zoals de VW Polo), is het qua afmetingen (20 cm langer dan het vorige model!) en uitstraling een volwassen auto geworden.

Een niet mis te verstane hint
Het is bijna onvoorstelbaar dat je op basis van de Clio zo’n degelijk aanvoelend en mooi afgewerkt autootje kunt bouwen dat ook qua prijsstelling, standaarduitrusting en keuzemogelijkheden qua uitvoering keihard concurreert met de anderen in dit felbevochten segment. Voor iets meer dan 20 mille heb je een Tekna met de sterkste motor (90 pk). Het interieur voelt aan als van een klasse hoger, is verrassend ruim en het dashboard is zakelijk-sportief, met als bonus een heerlijk aanpakkend stuurtje. Dat fijne stuurtje is een niet mis te verstane hint in de richting van het vermakelijke weggedrag van de Micra. Het ding stuurt echt heel erg lekker en met gas-liften in een snel genomen bocht kun je de lijn perfect corrigeren of zelfs een handje overstuur oproepen. Het ESP laat je tot op zekere hoogte je gang gaan en Active Trace Control minimaliseert overstuur. Het enige nadeel(tje) aan deze Micra is eigenlijk dat er geen viercilinder Nissan-motortje, maar een driepits Renault-turbotorretje in zit; hangt gewoon nét wat minder lekker aan het gas en in combinatie met het typisch Franse (losjes aanvoelende) handbakje doet de hele aandrijflijn je verlangen naar Japanse precisie. Inderdaad, zoals je die voelt in de inmiddels iconische GT-R.

Dus…
Toch maar even wachten op de NISMO-uitvoering van de Micra? Nee hoor, gewoon een kek kleurtje uitzoeken en karren maar!





 

hi