img-14-new.jpg
020 567 30 90 Onbezorgde mobiliteit 24/7 Contact

DEEL DEZE PAGINA

FacebookTwitterGoogle+EmailPrint

Mini Countryman: het mag een SUV worden genoemd!

Halfzachte puristen probeerden de eerste generatie nog weg te zetten als een non-MINI, een auto die het merk MINI van z’n laatste restje authenticiteit beroofde. Het sorteerde hooguit een tegengesteld effect; van de vorige generatie (die 20 centimeter korter is dan de nieuwe…) werden meer dan een half miljoen exemplaren verkocht. Wie kocht dat ding dan? Tsja, knappe marketeer die daar chocola van kan maken. In elk geval mensen die niet om een paar duiten verlegen zitten. En omdat de SUV weer kan/mag tegenwoordig, wordt ‘ie in de commercial zelfverzekerd aangekondigd als ‘de SUV van MINI’. Terwijl het eigenlijk gewoon een ‘cross-over' is, maar dat klinkt onderhand ook weer zo ‘mainstream-modieus’. Vandaar. 

Om de term SUV nog enigszins recht te doen, is de Countryman leverbaar met vierwielaandrijving. Tegen een meerprijs van maar liefst 5.700 euro krijg je dan een ALL4-plaatje op je Countryman en word je dus niet vierkant uitgelachen als je zegt dat je in een SUV rijdt. En nee, de Countryman One met 102 pk anderhalve liter driepitter voor net 30k is géén serieuze optie. Een beetje Countryman kost minstens 40, liever rond de 50k. Want het moet er wél een beetje kek uitzien natuurlijk en eigenlijk gaat ‘ie alleen goed vooruit als Cooper S (192 pk) of met een tweeliter diesel (150/190 pk). Een JCW (met 231 pk) is overigens even belachelijk als een One. 

Beetje BMW.nl
De MINI Countryman deelt z’n ingewanden met de BMW X1, die net als deze mini-SUV straks in Born van de band loopt. Is dat erg? Nee hoor, ze kunnen daar in Limburg heel keurig autootjes in elkaar schroeven. Het laatste beetje Oranjegevoel was al verdwenen met de Volvo 66. Heb je dan nog een beetje MINI-gevoel in zo’n Countryman? Mwah, het is best een lekker karretje hoor; stuurt fijn, behoorlijk veercomfort en nu met voldoende binnenruimte (7 cm langere wielbasis, 3 cm meer binnenbreedte). Maar van het ‘sturen als een kart’ waar MINI prat op gaat, is hier logischerwijs geen sprake. Dan heb je meer lol van de functionele aspecten van deze MINI. Neem bijvoorbeeld de over 13 cm verschuifbare achterbank (optie van 310 euro…), waarmee je de 410 liter metende kofferbak kunt vergroten en zoiets als de ‘picknick-bench’. Genieten kan/mag ook van de prachtige afwerking met mooie materialen en dito details. 

Dus…
Koop eerst een Barbour-jas en een paar Wellingtons. En wie zich daar oprecht senang in voelt, moet een Countryman (of een échte Britse SUV, zie de vorige Bright-test) kopen. En oppassen dat ‘ie niet onder de 40 mille blijft hè…?



hi